Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Champagneria Frankrike 2-0

 
 
Eierne av den populære vestkant-restauranten Champagneria får beholde navnet.

To store franske bransjeorganer gikk i januar 2006 til sak mot den populære tapas-restauranten Champagneria i Frognerveien. De mente at restauranten misbrukte det eksklusive merkenavnet Champagne, og likte dårlig at restauranten kaller seg Champagneria og samtidig serverer spansk cava.

Over lengre tid har uenighetene om retten til navnet Champagneria foregått mellom eierne av stedet i Frognerveien, og Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC).

Interesseorganisasjonen for franske champagneprodusenter mener Champagneria utnytter et svært renomert og anerkjent foretaksnavn, og har saksøkt det norske utestedet. De forlanger at Champagneria AS bytter navn og domene.

CIVC har til hensikt å beskytte og kvalitetssikre merkevaren Champagne, og vil ikke tillate utvanning av navnet.

Oslo tingrett gir i sin dom tirsdag fullt medhold til den norske restauranten, og kan ikke se at virksomheten er i strid med kravene til god forretningsskikk.

Rettens konklusjon er basert på en helhetsvurdering av bevisene, der «Mozell-dommen» har hatt størst rettskildebetydning. I «Mozell-dommen» kom Høyesterett frem til at det norske mineralvannet Mozell kunne godkjennes som varemerke, til tross for at det var likhet knyttet til det geografiske kjennetegnet Mosel.

Retten kunne heller ikke se at restauranten drev villedende markedsføring, siden det selges store mengder champagne der.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!