*Nettavisen* Nyheter.

Chevy den nye Ladaen?

NYE MULIGHETER: Koreanske Chevrolet Kalos oppgraderes og skifter navn til Aveo. (Foto: Øivind Skar)

En gang i tiden var Chevrolet stor og dyr og Lada liten og billig. Men tidene er endret: Lada priset seg ut av Norge og Chevrolet selges som billigbil.

Klikk på bildet for å forstørre.

STANDARD: Mye hard plast. Bilen har nå fått fire kollisjonsputer. (Foto: Øivind Skar)

Klikk på bildet for å forstørre.

BARE EN MODELL: Aveo bygges i mange varianter, men standardiseres med fem dører og en motor i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Klikk på bildet for å forstørre.

SUKSESS: Chevrolet har vært en formidabel suksess i Europa og særlig Russland, men sliter i Norge. (Foto: Øivind Skar)

MARSEILLE: I den kalde krigens dager framsto Chevrolet som symbolet på det frie Amerika og var ensbetydende med å vifte en blå klut foran øynene på Sovjets ledertroika. Få ting var verre, og de priviligerte kjørte Lada.

Stor i Russland

30 år senere ruller Chevrolet inn på den Røde Plass som russernes nye folkebil. Fra å ha vært bannlyst, tar russerne nå i mot Chevrolet som en venn i kapitalismens tid. Over natten endte Russland opp som Chevrolets viktigste marked i Europa. Og hva med Lada? Glem steppetraktoren fra Togliatta. Kommer den tilbake blir det med Renaults hjelp. Men heller ikke Chverolet er lenger hva Chevrolet var. De store flakene hører historien til, og med dem forsvant også drømmen om Amerika. Ei heller drømmer vi om Korea hvor Chevrolet for Norge nå i hovedsak produseres.

Skiftet navn

Bak skjules bilmerket Daewoo, men for å få mer fart i salget fant eieren General Motors ut at Chevrolet hadde langt bedre klang. Og vips så ble Daewoo til Chevrolet.
Og det virket. Med Chevrolet-logoen i grillen og modernavnet i hekken skjøt salget fart særlig i Russland. Men ikke i Norge hvor Chevrolet fortsatt stamper i motbakke. Bare 688 norske nybilkjøpere satset på Korea-amerikaneren i gullåret 2007, ned 15,9 prosent fra året før. Det norske bilavgiftssystemet er heller ikke til Chevroets hjelp, ved at det hinder Chevrolet i å prise bilene sine så lavt som de trolig må for å få fart i salget.

Nye muligheter

Nye modeller åpner likevel for nye muligheter. Trond Magnussen og hans folk på importsiden lar seg derfor ikke knekke.
Vi har tro på at Aveo skal bite fra seg, sier Magnussen, og nikker mot en femdørs småbil, stor som VW Polo med lengde på 3,92 meter, men priset til beskjedne 156.900 kroner. Egentlig snakker vi om en midtlivsoppdatering, men så stor at bilen like godt skiftet navn. Aveo forsetter der Kalos avslutter i april. For å gjøre valget enklere for norske kjøpere kommer Aveo kun med fem dører, godt pakket på utstyrssiden og med bare én motorvariant; 1,2 liter, 84 hk, 114 Nm i drakraft og hyggelige 132 gram i CO2-utslipp. Glem dieselmotor, men legg merke til at bilen laster fra 220 til 980 liter bagasje. Allerede fra sommeren av kan Aveo skifte nasjonalitet fra koreansk til polsk bil. Men fem års nybilgaranti er kanskje bilens beste kort i forhold til konkurrentene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag