RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

240.000 kroner er hva Citroën vil forlange for elbilen C-Zero.
240.000 kroner er hva Citroën vil forlange for elbilen C-Zero. Foto: Foto: Øivind Skar

Citroën starter priskrig

Ved å prise C-Zero til 240.000 kroner starter Citroën priskrigen på elektriske biler rett etter jul.

Fram til nå har de elektriske bilene i hovedsak kommet fra små nisjeprodusenter, og delvis vært finansiert gjennom rause støtteordninger fra myndighetene.

Think er av dem som har nytt godt av norske myndigheter komplette avgiftsfritak for nullutslippsbiler.

Sykkelbiler og Tesla

Tilbudet av elbiler har så langt bestått av motorsykkelregistrerte biler som Reva og Buddy, toseteren Think City, svært morsomme og forholdsvis kostbare Tesla, samt bruktimporterte biler à la Peugeot 106, Citroën Saxo og Renault Kangoo.

Priskonkurranse av noen betydning eksisterer knapt på elektriske biler i Norge.

Dramatisk endring

Tidlig neste år endres situasjonen dramatisk. Da slippes endelig fireseteren Mitsubishi i-MiEV, samt dens tvillingsøsken Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

Citroën oppgir nå prisen på C-Zero til 239.900 kroner, inkludert litiumion batteripakke, 64 hk elmotor med 180 Nm i dragkraft og en rekkevidde på 130 – 160 km kjøring. Toppfarten er på rundt 130 km/t.

C-Zero og alle de andre elbilene som kommer fra 2011 vil uten tvil forsure livet for den norske Think.

Plass til fire

Det mest interessante med i-MiEV/C-Zero/iON er først og fremst deres greie plass til fire voksne, en mer moderne konstruksjon og et høyere sikkerhets- og utstyrsnivå.

De dekker ganske enkelt et større transportbehov enn toseteren Think, som med omtrent samme rekkevidde og litt mindre motoreffekt koster noen tusenlapper mer.

Den varslede prisen på C-Zero stikker også kjepper i hjulene på Tatas elektriske Indica Vista, som planlegges introdusert neste år med tidligere antydet pris rundt 275.000 kroner.

Indica Vista skal bygges av Miljøbil Grenland på Herøya i Telemark. Indica Vista blir igjen litt større enn i-MiEV, men får i praksis samme bruksområde.

Forventninger til Leaf

Enda større forventninger stilles til Nissan Leaf, en bil i Golf-klassen.Den får fem sitteplasser, normalt bagasjerom og er så langt prissubsidiert til rundt 250.000 kroner (30.000 euro) i land som Nederland og Portugal.

Leaf introduseres også neste år med rekkevidde mellom hver batteriladning på rundt 150 km.

Når Leaf kommer til Norge, og til hvilken pris, er så langt ikke kjent, men med dagens norske elbilpolitikk kan den bli svær hyggelig priset.

Smart på batteri

I 2012 dukker også Mercedes-eide Smart opp med batteridrift. Dessuten kommer et dusin plugg-inn hybrider de nærmeste to årene.

Men til tross for rask vekst i valgmuligheter for lav- og nullutslippsbiler, venter ikke bilindustrien at mer enn maksimalt 10 prosent av bilene som selges i 2020 kommer til å være ladbare hybrider eller nullutslippsbiler.

Med rundt 3000 registrerte elbiler er Norge det landet i Europa – og trolig i verden – med flest elbiler i forhold til bilpark og folketall.

Think hadde ved inngangen til august nyregistrert 144 biler i Norge hvilket utgjør 0,2 prosent av samlede personbilregistreringer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere