*Nettavisen* Nyheter.

Copen blir sprekere

LEKETØY: Fortsatt liten og morsom kabriolet. (Foto: Øivind Skar)

Ny Daihatsu Copen er på vei. Liten, trang og morsom.

Klikk på bildet for å forstørre.

ELDRE: Copen slik den ser ut i dag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Z-VERSJON: Copen Z.

Daihatsu lager en morsom kabrioletmodell som heter Copen. Så trang er den at om du ønsker å ta med tannbørsten på tur, så må den tapes fast til girstanga. Nå har Daihatsu tatt fram en ny Copen som foreløpig bærer det noe intetsigende navnet OFC-1. Men fortsatt er bilen like liten, det vil si 3,40 meter lang og med 64 turbohester under panseret tatt ut av 660 kubikk. Skattefri microbil kalles slikt i Japan. Så lang har Daihatsu solgt knøttet sitt med litt større motor i Europa (1,3 liter/87 hk). Men maksimal størrelse på prisen 250.000 kroner forklarer hvorfor Copen ikke ble noe dagligdags syn på norske veier sist sommer. La oss håpe Daihatsu priser oppfølgeren mer fornuftig.

For 199.000 kroner kan Copen bli et leketøy for mange. Prototypen stod pent på podiet med foldbart ståltak i tre deler (hvorav to med glass), CVT med 7 gir, 17 tommer store hjul, elektronisk kontroll av chassiset samt girveksling a la formel 1 på rattet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.