Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Copen blir sprekere

LEKETØY: Fortsatt liten og morsom kabriolet. (Foto: Øivind Skar)
LEKETØY: Fortsatt liten og morsom kabriolet. (Foto: Øivind Skar)
Ny Daihatsu Copen er på vei. Liten, trang og morsom.

ELDRE: Copen slik den ser ut i dag.

Z-VERSJON: Copen Z.

Daihatsu lager en morsom kabrioletmodell som heter Copen. Så trang er den at om du ønsker å ta med tannbørsten på tur, så må den tapes fast til girstanga. Nå har Daihatsu tatt fram en ny Copen som foreløpig bærer det noe intetsigende navnet OFC-1. Men fortsatt er bilen like liten, det vil si 3,40 meter lang og med 64 turbohester under panseret tatt ut av 660 kubikk. Skattefri microbil kalles slikt i Japan. Så lang har Daihatsu solgt knøttet sitt med litt større motor i Europa (1,3 liter/87 hk). Men maksimal størrelse på prisen 250.000 kroner forklarer hvorfor Copen ikke ble noe dagligdags syn på norske veier sist sommer. La oss håpe Daihatsu priser oppfølgeren mer fornuftig.

For 199.000 kroner kan Copen bli et leketøy for mange. Prototypen stod pent på podiet med foldbart ståltak i tre deler (hvorav to med glass), CVT med 7 gir, 17 tommer store hjul, elektronisk kontroll av chassiset samt girveksling a la formel 1 på rattet.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!