RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Da kan vi like gjerne stenge

Politikerne ønsker å ruste opp Bygdøy Sjøbad og gi området tilbake til allmennheten. Vi trues av nedleggelse, sier Tim Wang, eier og daglig leder i Sjøsenteret Killingen AS.

Killingen: Marinaens daglige leder fortviler over Statsbyggs planer om å gjøre om parkeringsplassen på Killingen til friareal etter at kontrakten hans går ut i april neste år.

I mine øyne er dette en ren vendetta fra Statsbyggs side, sier Wang.


Ingen dialog

Tim Wang og de andre aktørene på Killingen disponerer i dag rundt 500 båtplasser og dertil opplagsplasser. Siden 1912 har båtbyggere og servicefolk holdt til på Killingen. Båtplassene er etterspurt, og det er lange ventelister for å få legge båten der. Tidligere disponerte Det Kongelige Slott dette området, og H.M. Kongen hadde selv flere båter liggende i både havn og opplag. Slottet ga i fjor avkall på disposisjonsretten, og ansvaret for området ble overført til Statsbygg. Tim Wang forteller at han i utgangspunktet var lovet en avtale om drift i 30 år til med den gamle forvalteren, men nå som Statsbygg endrer bruksretten til området er utsiktene for videre drift dårlige.

Jeg får en vond smak i munnen, og jeg synes Statsbygg oppfører seg arrogant når de turer frem på denne måten. De har ikke engang vært interessert i en dialog. Det virker som de ignorerer småbåtfolket og deres behov fullstendig. Dessuten mister 15 mennesker arbeidsplassene sine når kontrakten ikke fornyes, sier Wang. Han mener også at båteierne nå bør aksjonere hvis de ønsker å beholde båtplassene, service- og opplagsmulighetene.

Nå må det legges press på politikerne slik at de forstår at båtfolket trenger dette området mer enn badegjestene, sier Wang.


Strandperle

Politisk rådgiver Jørund Leknes i Fornyings- og administrasjonsdepartementet sier til Lokalavisen at festeavtalen for området går ut i april og at de ikke ønsker å fornye kontrakten med Sjøsenteret. Departementet ønsker heller å gi ansvaret for båthavnen til en ikkekommersiell aktør, og samtidig ruste opp området. Aktøren som er valgt er KNS, som allerede har et anlegg der ute for jolleseiling.

Vi ønsker å gjøre Bygdøy sjøbad til en strandperle, og det er ikke forenlig med marina og særrettigheter på parkeringsplassen. Etter omfattende opprustning vil vi få et kjempeflott strandområde, et område vi vil gi tilbake til allmennheten, sier Leknes.

Tim Wang lurer på hvordan KNS har tenkt å drifte området uten mulighet for lasting og lossing, løftemulighet eller opplagsplassser.

Og hva med parkering for båtfolket? Man tar ikke med seg nistekurv, svømmevester, bensintank og flagg under armen på bussen, vet du, sier han før han tenker litt og sier:

Dessuten går det ikke buss hit heller.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere