Daglig krasjer biler på E6 ved Alnabru

UHELDIG SAMMENSTØT: Sommeren 2010 klarte en personbil og en lastebil det umulige; De ble hektet sammen. Det hele skjedde på E6 og det gikk bra med førerene.

UHELDIG SAMMENSTØT: Sommeren 2010 klarte en personbil og en lastebil det umulige; De ble hektet sammen. Det hele skjedde på E6 og det gikk bra med førerene. Foto: ARKIVFOTO

Daglig skjer det ulykker på E6 mellom Furuset og Ulven, forteller politiet. Nå ønsker de et forbud for tungtransport i venstre felt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Trafikksjef på Stovner politistasjon, Stig Tonsjø, vil ha et forbud for tunge kjøretøy i venstre felt på E6. Foto: Arkiv

E6 ALNABRU: Trafikksjef på Stovner politistasjon, Stig Tonsjø, forteller at det skjer ulykker på stedet omtrent hver dag. Han mener området har Norges mest belastete veinett.

– Dersom det er en bilstans i venstre felt, så er det nesten ensbetydende med at det vil skje en ulykke,

Tronsjø forteller at de er ekstra forsiktige når de skal nærme seg ulykker i venstre felt.

– Vi tilnærmer oss på en spesiell måte når vi rykker ut til ulykker på E6 ved Alnabru. Visse forholdsregler må tas, så ikke vi også blir kjørt på, sier Tronsjø.

Siste fra Oslo-politiet: Knivdrap, blotter pågrepet utenfor barnehage og ransforsøk

Drøss av ulykker

24. september klokken ti var det en trafikkulykke mellom to personbiler på E6 inngående felt ved bomstasjonen på Alnabru. Minimale personskader.

På ettermiddagen 21. september kolliderte en semitrailer og en gravemaskin. Ingen personskader.

På morgenen 17. september ble ti personer skadet da en buss med gardesoldater kjørte inn i en lastebil på Alnabru.

I 14-tiden samme dag krasjet en lastebil og en personbil på samme sted. Minimale personskader.

Listen kan bli enda lengre.

Vil ha filforbud

Trafikksjefen forteller at det skjer ulykker på stedet omtrent hver dag.

– Det er nesten sånn at vi venter på å få beskjed om en hendelse der når vi kommer på jobb, sier han.

Ofte er ulykkene forårsaket av at personbilene kommer i blindsonene til tunge kjøretøy.

– Kombinert med at tunge kjøretøy kjører fort og skifter filer hyppig, gjør området farlig, mener Tonsjø, som har flere ting på ønskelisten over tiltak som må gjøres.

Han tror at et forbud for tunge kjøretøy i venstre felt vil hjelpe mye på situasjonen.

– Dette jobbes det med i trafikkplanen. I tillegg tror jeg det ville vært nyttig om Vegvesenet brukte tekstskiltene sine til påminnelser om fart og fokus.

Full fart på bar bakke

For det er selvfølgelig flere årsaker til ulykkene enn at biler kommer i blindsonen til vogntog.

– Bilførere ofte veldig uoppmerksomme når været er bra. I ruskevær følger folk godt med, men så fort veien er bar og sikten god, så har ikke folk alltid fokus. Dermed er det en del påkjørsler bakfra, sier Tonsjø, som oppfordrer bilførere til å være mer oppmerksomme og holde avstand.

– Vi har en nullvisjon. Det betyr at vi har et mål om at det ikke skal være noen alvorlige ulykker på stedet. Derfor er vi ofte ute og kjører nettopp der, for å sørge for at bilistene senker farten. Trafikkorpset i Oslo har rutiner på dette. I tillegg er det kontroller når det passer seg.

LES ANDRE NYHETER FRA DITTOSLO.NO:

Frykter for livskvaliteten til Kikki

Etterlyser vitne til dødsulykke på Ullern

Diskusjon om en femtilapp endte med et kvelertak

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.