RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dansker bygger «foss» i Bjørvika


Landskapsmålerne gjør sine beregninger før gravingen i Akerselvallmenningen begynner.
Landskapsmålerne gjør sine beregninger før gravingen i Akerselvallmenningen begynner. Foto: Foto: Eirik Eide
De nye allmenningene i Bjørvika er tema i ukas artikkel i serien «I forandring». På disse områdene skal det skapes liv mellom bygningene.

Etableringen av de syv allmenningene i Bjørvika er en viktig forutsetning for gateliv i den nye bydelen. Store, åpne rom skal binde sammen gammel og ny by, være vrimleområder og tilby befolkningen flere serverings- og handletilbud.

Det er foreløpig bare én av disse allmenningene som er påbegynt, Stasjonsallmenningen midt mellom høyhusene i Operakvarteret. Nå starter imidlertid Bjørvika Infrastruktur med neste prosjekt, Akerselvallmenningen.

Allmenningen skal strekke seg fra sporområdene ved Oslo S og langs elven helt ned til det som blir Munch-museets lenge etterlengtede tilholdssted.

Elven skal frem

For øyeblikket er det kanskje vanskelig å vite hvor ”langs elven” faktisk er hen, ettersom Akerselvas siste hundremetere ligger trygt forvart i kulvert under trafikken i Bjørvika. Men nå settes altså arbeidet med nordre del av allmenningen i gang.

Utenfor Pwc-bygget, helt vest i høyhusrekken, skal elven graves frem og etter hvert gis fritt løp ut mot fjorden. Terrenget skal opparbeides som en liten park med stier og trapper på kryss og tvers i en slak helning ned til en bryggekonstruksjon langs elven.

Bryggen skal gå langs hele elven ned til fjorden, også under de nye broene i Dronning Eufemias gate og Operagata. Kulvertveggen på vestsiden av elven skal kles i en rødlig stein.

Elvas siste foss

Under Nylandsveien bro vil det også bli beplantning, godt med lys og et lite vannspeil. Elven vil fortsatt gå i kulvert under selve sporområdet, og fra vannspeilet vil det renne et liten ”vandfall” ned foran åpningen til denne kulverten.

Det er landskapsarkitektene SLA Arkitekter som står for designet, og det er med andre ord dansker som står bak det som skal bli Akerselvas siste ”foss”.

Med denne løsningen blir det mulig å padle opp Akerselva fra fjorden, under jernbaneskinnene og ut på andre siden ved Vaterland. Men den eventyrlystne padler må altså regne med å bli våt når han skal passere fossen for å komme inn i ”elvetunnellen”.

Les tidligere artikler i serien «I forandring»:

Dronning Eufemias gate – snart halvveis

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere