RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

De fleste kler seg behagelig

Før jul fortalte Frogner ungdomsråd at få skoleelever går med bare mager. St. Hanshaugen-gutt og tidligere OHG-elev Andreas Qvigstad fra firmaet Skoleprofil stiller seg bak påstanden.

ST. HANSHAUGEN: Ungdommen på Frogner mener altså at det ikke er nødvendig med kleskoder i skolen, slik som en skole på Lørenskog i høst diskuterte å innføre. Frogner ungdomsråd mente at det er lite hud å se på skolene og at de fleste ungdom velger å kle seg i hettegensere og annet som ikke viser så mye hud. Andreas Qvigstad (20), som er daglig leder i firmaet Skoleprofil, mener de har rett.

Jeg tror de fleste velger å kle seg behagelig nå, sier han.


Behagelig er trendy

Firmaet hans har solgt rundt 2000 hettegensere og 2000 joggebukser fra de startet opp for to år siden. Firmaet trykker skolelogoer, gruppenavn og andre trykk på gensere.

Vi selger lite av XS og S. Jeg tror de fleste liker å bruke litt større klær som er behagelig nå, i stedet for små klær, forteller han og legger til at det har blitt en slags trend å ha gensere med skolelogoer.

Det var da Qvigstad gikk på Oslo Handelsgym at han kom på ideen med firmaet.

Elevrådet skulle bestille skolegensere, og vi merket at det var veldig vanskelig å få tak i det vi ville ha. Derfor startet jeg opp firmaet for å gjøre slike ting enklere. Revygrupper og russ er de som bestiller mest gensere, men mange utenom det også, forteller han.

Jeg tror de fleste liker å vise hvor de tilhører og at de er stolte av å bære en slik logo. Disse klærne har på en måte blitt den nye skoleuniformen. Likevel er valgfriheten der når det kommer til farger og design, sier Qvigstad.


Alle vil ha logo

Moten med skolelogo har vart lenge i USA, sier Qvigstad. Han tror ikke den nye moten med hettegensere og joggebukser har noe med musikktrender å gjøre.

Jeg tror det er fordi klærne er behagelige. I tillegg trenger man ikke å tenke på at det skal være et spesielt klesmerke eller at man må vise mye hud. Klær med skolelogo minsker presset, tror Qvigstad,

Skoleprofil har det meste av farger, og de benytter seg av silketrykk.

Vi opplevde at mange leverandører av skole- og russegensere hadde dårlige trykk som gikk bort i vask. Silketrykket er en slags maling som holder mye bedre og ikke faller av. Markedet for hettegenserne er enormt. Alle skal ha det, sier Qvigstad.

Skoleprofil har levert gensere til de største skolene i Oslo.

Representanter fra skolene har et møte med designeren, Henrik Smith, hvor de kommer frem til logo og farge, forklarer Qvigstad.

Bestillinger skjer på mail eller telefon. Hettegensere koster 215 kroner og joggebuksene koster 200 kroner.

Da er både trykk og møtet med designer inkludert i prisen. Vi har fastprisen, noe vi slet med da vi skulle ha skolegensere. Ofte var prisene altfor varierende, mener han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere