RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DEBATT: Den endelige løsningen for Mosseveien

Mosseveien er blitt nedprioritert i Oslo-pakke 3 og utsatt til neste tiår. Planene må opp av skuffen igjen.

Strekningen fra Fiskevollbukta til Loenga og Oslo sentrum er kommet i bakevja ved prioriteringen av samferdselsprosjekter i Oslo-regionen. Flaskehalsen inn til Oslo sentrum må løses en gang for alle. At strekningen igjen er nedprioritert er en skandale. De samfunnsøkonomiske effektene av en ny vei og togstrekning her vil være enorme, da dette er proppen for person- og godstrafikk inn i Norge fra kontinentet.

Når første etappe av dobbeltspor mellom Ski og Oslo til Hauketo nå bygges, så er spørsmålet:

Hvorfor ikke slå sammen en ny Mossevei med den siste etappen av dobbeltsporet mellom Hauketo og Oslo sentrum?

Legger man tog og vei i en felles tunnel under Nordstrands-platået med inngang ved Hauketo og tilkobling ved trafikk og- togmaskinen i Bjørvika, kan vi slå to fluer i en smekk. Mosseveien langs fjorden frigjøres som flaskehals, og kan gjøres om til en trivelig lokal vei for kollektivtrafikk og uten gjennomkjøring. I tillegg åpnes store områder opp mot sjøen med mulig gang og sykkelvei fra Hvervenbukta til Sørenga. Det blir også frigjort tomter for boligbygging. Forurensningen med både støy og støv begrenses til et minimum og person og gods-trafikk inn til Oslo effektiviseres.

Den største utfordringen for økt godstrafikk på jernbanen i dag handler om kapasitet. Det er store kapasitetsproblemer med terminalene, samt møte- og omkjøringsmuligheter på strekningene mellom Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Resultatet er stadig mer av godstransporten i Norge skjer via trailer på vei. Et nytt dobbelspor i tunnel i kombinasjon med en avstikker til Alanbru-terminalen, vil øke kapasiteten av godstransporten inn og ut av Oslo, og i så måte også distribusjonen av varer til resten av landet. Hele Norge er tjent med at Mosseveien får en endelig løsning.

Utfordringen for dette prosjektet er finansiering. De såkalte Oslo-pakkene er i stor grad finansiert med bompenger, siden staten i liten grad har villet investere i samferdselsprosjekter i Oslo-regionen. For at en ny Mossevei skal kunne gjennomføres så effektivt som mulig bør det legges til rette for såkalt finansiering via offentlig og privat samarbeid (OPS). En endelig løsning på Mosseveien er et utmerket prosjekt for OPS siden det er prekært med en løsning. I prosjektet bør det lages belønningssystemer, slik at leveranse og ferdigstillelse av prosjektet før avtalt tid og til en lavere kostnad, vil kunne gi en bonus til utbygger. Det er mange eksempler på at OPS gir bedre leveranse budsjett og ferdigstillelsesdato. En løsning på Mosseveien med OPS er ndvendig, og vil ha ringvirkninger for hele landet. Det er god samfunnsøkonomi og god miljøpolitikk.

Stein Nordbø
Søndre Nordstrand Høyre

Erik Lundesgaard
Gamle Oslo Høyre

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere