RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DEBATT: «Heia trikken!»


MELDER SEG PÅ: Marianne Borgen (SV).
MELDER SEG PÅ: Marianne Borgen (SV). Foto: Arkivfoto: Anne Marie Huck Quaye

At Frp ikke vil ha trikk i denne byen har vi visst lenge. Det bygger på manglende innsikt og forståelse for trikkens mange fordeler.

Trikken i Oslo er en ubetinget suksess. Det var 49 millioner reisende i 2012 . Antall reiser med trikk øker hvert år, ikke minst skyldes dette fem minutters ruter på trikken. Rullende fortau er en gigantisk suksess!  Hvorfor skal vi fjerne noe som er en kjempesuksess?

LES OGSÅ: Trikken må bygges ut, ikke legges ned

Trikkene tar flest passasjerer, den største trikken i Oslo tar over 200 passasjerer. En buss tar ca 88 passasjerer. Et effektivt kollektivtilbud må være variert. Vi trenger både buss, trikk og t-bane. Det er umulig å sette inn så mange busser Frp ønsker i byen. Dessuten er trikken miljøvennlig og energieffektiv. Trikk er også et rimelig tilbud, en ny trikk koster ca 25 millioner kroner og varer i 30 år.

SV vil satse på mer trikk. Framover bør trikkene i større grad gå i egne traseer. Nye måter å legge skinner på, gjør at de nye linjene avgir mye mindre støy enn før og er også mer holdbare. John Colletts plass til Rikshospitalet er ett eksempel på dette.

LES OGSÅ: Nå stopper trikken i et halvt år

Trikk er også moderne. Veldig mange byer innfører trikk, som f.eks. Paris, som hadde lagt ned trikken, men gjeninnførte den og utvidet tilbudet. De har fått en stor passasjerøkning. Også i Tyskland og i Nederland satses det nå mer på trikk. Så det er en europeisk trend å satse på den miljøvennlige og kapasitetssterke trikken. Heia trikken.


Marianne Borgen, SVs gruppeleder i bystyret
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere