RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DEBATT: «Jeg er mer enn en bleieskiftarbeider»


Barnehagelærere legger grunnlaget for god læring i skolen, dette kan ikke måles i kompetansemål, mener kronikkforfatteren.
Barnehagelærere legger grunnlaget for god læring i skolen, dette kan ikke måles i kompetansemål, mener kronikkforfatteren. Foto: Illustrasjonsfoto

I barnehagen legges grunnlaget for all læring. Mange tror at det vi gjør i barnehagen er å skifte bleier, blåse på sår og være en oppbevaringsplass for foreldre. Om det kun var dette jeg skulle gjøre i barnehagen, hadde jeg ikke trengt å ta en treårig utdanning for å gjøre en tilfredsstillende jobb.

Barnehagelæreren har en viktig rolle i samfunnet. Vi er en del av utdanningsløpet. Det er jo derfor vi kalles barnehagelærere, og grunnen til at barnehagen, på samme måte som skolen, ligger under Kunnskapsdepartementet.

Barnehagen er starten på utdanningsløpet, det er her fundamentet for videre læring legges. I barnehagen skal barna lære så utrolig mye mer enn bare fag, de skal lære det man trenger for å kunne bli en del av fellesskapet.

STERKE MENINGER? Følg Oslo-debatten på dittOslos debattsider her!

Læring på skolen krever grunnlag fra barnehagen.

Om man tar for seg en mattetime som eksempel. Læreren i skolen må ha en klar plan for hva barna skal oppnå av kunnskap om addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Læreren vil planlegge oppgavene klassen skal løse og læringsmetoder. Men læreren vil gå gjennom det faglige, men ikke nødvendigvis det som ligger til grunn for å lære faget. Det bygger derimot på erfaringer man kan tilegne seg i barnehagen.

For å lære matte trenger et barn å kunne sitte relativt stille og konsentrere seg over en lengre periode. Barna trenger å ha erfaring med mestring og motivasjon. Dette grunnlaget legges i barnehagen.

LES OGSÅ: «Kjære foreldre, våg å være kjip»

I barnehagen jobber vi med å stille spørsmål, undre oss over ting, og sammen undersøke og finne sammenhenger som kan svare på de spørsmålene vi stiller oss. Man kan med god grunn anta at dette er med på å legge grunnlaget for at barn skal lære seg hvordan de kan bli mer selvstendige gjennom en kreativ tankeprosess. Dette grunnlaget legges i barnehagen.

Barna i barnehagen får erfaring med sosialkompetanse. Sosialkompetanse ligger til grunn for at man skal kunne samhandle, skape relasjoner og få venner. Det handler om enkle ting som å tørre å si hva man mener, kunne vente på tur for å få si noe og å kunne forstå andres perspektiv på ting – som i det store løp har store konsekvenser for om du blir likt.

LES OGSÅ: «Nei til flere fritidsklubber»

Denne sosialkompetansen er viktig i et klasserom der eleven skal samhandle med læreren og medelever. De skal kunne vente på tur for å få snakke og tørre å ta ordet i timen. Barna må både mestre å jobbe konsentrert, både selvstendig og i grupper. Dette grunnlaget legges i barnehagen.

Dette er bare noen få eksempler på hvordan barnehagen gir barn kunnskap og erfaringer som ikke nødvendigvis kan måles i kompetansemål.

Kine Nossen, førskolelærerstudent, Høgskolen i Oslo og Akershus

Kine Nossen blogger også om livet som førskolelærerstudent. Sjekk hennes blogg her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere