DEBATT: «Lastebilene utgjør ingen fare i Gjøkbakken»

Akersposten hadde et stort oppslag 22. august om trafikkfare i Gjøkbakken med bilder både på førsteside og på nyhetssidene. Noen kommentarer synes å være på sin plass. Jeg bor i Gjøkbakken, er nabo til byggetomten som anvender de store lastebilene, og har derfor god kjennskap til forholdene.

Etter min mening er de store oppslagene om trafikkfare for skolebarn på grunn av denne trafikken betydelig overdrevet. Disse bilene er så store, og så tungt lastet at de beveger seg langsommere enn 10 km i timen opp Gjøkbakken, som hele veien har 17 prosent stigning.

LES OGSÅ: LASTEBILSJÅFØR: «Driter i om dette er en skolevei»

For disse sjåførene er det ikke noe problem å komme til øyeblikkelig stopp dersom det skulle oppstå en farlig situasjon. Det vil si at skolebarna vil kunne oppleve en nærmest stillestående hindring som de må forholde seg til. For gående kan ikke dette være noe sikkerhetsproblem. Og alle som sykler må kunne stoppe for en stillestående hindring.

Det skal legges til at nå, fire dager etter skolestart, er tungtrafikken med utsprengt masse ferdig.

Når dette er sagt, er det all grunn til å ta trafikksikkerheten for skolebarn i Gjøkbakken alvorlig. Den største faren er ikke store og langsomme lastebiler, men gjennomgangstrafikk med personbiler i for høy hastighet, ikke minst på vinterføre.

STERKE MENINGER? FØLG MED PÅ DITTOSLO.NOS DEBATTSIDER HER

Hvis trafikkmyndighetene ville ta dette på alvor, kunne de stenge Gjøkbakken for gjennomkjøring.

Hovedproblemet med de digre lastebilene er at de ødelegger Gjøkbakken ved å lage dype hjulspor utenfor veibanen, bryte ned asfalten og ødelegge fundamenteter for kumlokk. Dette må veimyndighetene ordne opp i slik at skadene som allerede er oppstått ikke utvikler seg videre.

Jan H. Guettler, beboer i Gjøkbakken

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.