RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DEBATT: «Strandsonen tilhører alle»


Bundefjorden Seilforenings tørkebod for seil og lagercontainer på Myren.
Bundefjorden Seilforenings tørkebod for seil og lagercontainer på Myren. Foto: Foto: Privat

I en artikkel i Nordstrands Blad 22. november fastslås det i ingressen at «Bundefjorden Seilforening må legge ned jolleaktiviteten dersom båtstativ, tørkebod til seil og utstyrscontainer må fjernes fra Myren».

LES SAKEN: Seilere i motvind

Det er ikke riktig. Derimot må Bundefjorden Seilforenings nyanlegg med klubbhus, brygger med flytebrygger og parkeringsarealer på nordre del av myrenområdet deles mellom storbåteierne og jolleseilerne. Dette var kommunens (og Seilforeningens!) forutsetning da reguleringsplanen ble vedtatt.

Installasjonene er plassert på en av de vakreste strandperler i indre Oslofjord, Myren, som ved reguleringsplan stadfestet i 1994 dels er arealdisponert/regulert til «friområde (rekreasjon, sti)» og dels «Spesialområde (Fredet som naturminne…)».

Folk flest kjenner til byggeforbudet på friområder.

Folk flest vet at friområder er grøntområder som uten hinder skal være åpne og tilgjengelig for alle og uten noen form for eksklusivitet for en bestemt gruppe.

Folk flest er kjent med byggeforbudet i strandsonen nærmere enn 100 meter fra strandlinjen. Strandsonen skal være fri og åpent tilgjengelig for allmennheten.

Folk flest, også styremedlemmene i Bundefjorden Seilforening, vet at dersom noen bygger eller oppfører installasjoner i strandsonen eller på friområde, fører det uvegerlig til påbud om fjerning og straff.

Bundefjorden Seilforening har ingen grunn til å besvære seg over at Plan- og bygningsetatens ulovlighetsavdeling 12. mars i år bestemte at de ulovlige installasjoner er i strid med reguleringen og skal fjernes. I april 2011  oppførte BSF en lite estetisk tiltalende container/tørkehuskonstruksjonen som er avbildet i Nordstrands Blads artikkel. Forvalteren av eiendommen, Bymiljøetatens Divisjon friluft i Oslo kommune kunne ikke gjøre rede på grunnen til oppføringen av den ulovlige konstruksjonen. Ingen i etaten ville ta tak i saken. Eneste alternativ var å fremme klage til Plan- og bygningsetatens ulovlighetsavdeling.

Under kommunens utarbeidelse av gjeldende reguleringsplan var det tidlig klart at Myren skulle være friområde og at man måtte finne erstatningsalternativ for Seilforeningen. Etter Seilforeningens eget forslag tildelte Oslo kommune foreningen erstatningseiendom i Sundveien 33, 100 meter nord for Myren. Dette området ble regulert til «Byggeområde allmennyttig formål ( Idrettshus)» for også reguleringsmessig å legge til rette for at Seilforeningen kunne flytte sin virksomhet dit. Kommunen og Seilforeningen inngikk festekontrakt/leiekontrakt.

Seilforeningen anla og bygget sitt nyanlegg med tilhørende brygger/flytebrygger, klubbhus, eget parkeringsareale m.m. Av saksdokumentene i forbindelse med utarbeidelsen av reguleringsplanen fremgår blant annet at Seilforeningen selv beskrev denne løsning som «ideelt for BSF, på grunn av nærheten til seilbart farvann på den ene siden, og på grunn av de meget gode havneforhold i det skjermede farvann nord  for området».

LES OGSÅ: Ikke lenger «adgang forbudt» på Malmøya

Dessuten presiserte seilforeningen i sin argumentasjon for å få tildelt området at det er «en trygg havn for båter».

De hensyn foreningen la vekt på var nettopp de forhold som de bedømte som ideelle for seileropplæringen av barn og unge.

Dette er de samme hensyn som førte til at Oslo bystyre bestemte at kontraktene skulle inngås på såkalte nominelle vilkår, dvs subsidierte avgifter. Dette innebærer at årlig festeavgift som er kontraktsfestet til kr 89.400 er redusert til kr 5.000,-. Kommunen frafaller årlig leiesum for parkeringsarealet kr 20.400,-. I kontrakten er det bestemt at Seilforeningen skal «inntil videre kun innbetale en nominell (subsidiert) leie på kr 0 pr. år».  Likevel er de som skulle ha gleden og nytten av nyanleggene, barn og unge, av seilforeningsledelsen henvist til fri- og naturvernområdet Myren.

I stedet for å flytte hele virksomheten til nyanlegget da det sto ferdig, flyttet bare storbåteierne, mens jollevirksomheten ble igjen på Myren
Oslo kommune tildelte Seilforeningen Sundveien 33, ikke i tillegg til Myren men i stedet for Myren.

Kunnskap om faktum og bakgrunnen for den løsning på Seilforeningens behov som ble valgt er helt nødvendig for å kunne ta riktig avgjørelse. Dokumentasjonen for foranstående finnes både i Oslo kommunes byarkiv og i Plan- og bygningsetatens arkiver. Redegjørelser med grundig dokumentasjon ble sendt til Bydelsutvalget i Bydel Nordstrand ved brev av 3. oktober og av 14. november med omfattende dokumentasjon, bl.a. notat av 4. august med tilføyelser av 2.oktober( alt sendt pr e-post til Bydelen). Selv om kunnskap om de forhold som her er omhandlet ble oversendt Bydelen, ble dokumentene ikke lagt ved saken da Bydelsutvalget behandlet og gjorde vedtak 15. november. Nordstrand Bydel har i eget brev beklaget sterkt at dokumentene på grunn av «intern kommunikasjonssvikt» ikke ble videreformidlet bydelsutvalget. Men det hjelper lite så lenge Bydelsutvalget har gjort vedtak uten tilgang til avgjørende faktum.

I denne sak har bydelspolitikerne gjort vedtak til støtte for særinteresser uten å ta hensyn til allmennhetens muligheter til tilgang til et av de få åpne strandområdene i Oslo øst.

Det er lett å se at de sterkeste «særinteresser» som motarbeider barne og ungdomsseilerne i Bundefjorden Seilforening finnes innenfor foreningens egne rekker. Det er de voksne eierne av de eksklusive store seilbåtene som ikke finner rom i nyanlegget for jolleseilernes aktiviteter, verken fra flytebryggene, klubbhuset eller utearealene, stikk i strid med både foreningens og kommunens forutsetninger slik de fremkommer i tilgjengelig arkivmateriale i kommunen.

Seilforeningen har i ulovlighetssaken for Plan- og bygningsetaten  selv fremlagt dokumentasjon for at kommunen bestemte at «Bundefjorden Seilforening får inntil videre anledning til å være på Myren, Malmøya for ett år av gangen» til «omplassering» var avklart.

Avklaring om flytting til sitt nåværende anlegg skjedde under utarbeidelsen av reguleringsplanen. «Ett år av gangen»-tillatelsen utløp senest da nyanlegget sto ferdig ved årskiftet 2008/2009. Men da hadde foreningen bestemt seg for «ja, takk, begge deler»- ordningen som styreleder opplyser at foreningen «har jobbet dag og natt i over ett år» for å få beholde, med solid støtte fra Bymiljøetatens saksbehandlere. Unnlatelse av å rydde plass for jolleseilerne i nyanlegget er uforenlig med både den omforenede lokaliseringsløsning ved fastsettelsen av reguleringsplanen og forutsetningen for de nominelle kontraktsvilkår med kommunen.

Det er ille å være vitne til hvilket kynisk spill storbåteierne driver med jolleseilerne og deres foresatte for å få beholde nyanlegget for seg selv uten å måtte dele med dem de dyttet foran seg den gang kommunen bestemte at de ikke behøvde å flytte lengre enn ca 100 meter, fra Sundveien 39 (Myren) til Sundveien 33. I sitt strategiske spill for å få til «ja takk, begge deler» dytter seilforeningsledelsen igjen barn og unge foran seg til fortrengsel av allmennhetens tilgang til fri- og naturvernområdet Myren.

Ved å gå inn på Plan- og bygningsetaten sider på nettet, saksinnsyn, saker under behandling og søke på gnr 196/bnr 8 finner man alle dokumenter både i ulovlighetssaken og i byggesaken.


Fred Stokvold
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere