Deles av bomringen

Peter Collett som representerer de næringsdrivene i Karenslyst-området. FOTO: IVAR BRYNILDSEN

Peter Collett som representerer de næringsdrivene i Karenslyst-området. FOTO: IVAR BRYNILDSEN

Oslo Bystyre har skapt en bydelskrig mellom Ullern og Frogner om hvor bomringen skal ha sine grenser i Karenslyst-området. Frogner tapte.

FROGNER: Nå får vi en løsning som bare politikere kunne ha funnet på. Fullstendig upraktisk og ufornuftig, sier Peter Collett som representerer de næringsdrivene i Karenslyst-området. Han forteller at det nå kommer en ny bom i Karenslyst allé, like ved posthuset. Dermed blir Karenslyst delt i to. Det blir veldig lite populært blant alle dem som bruker Karenslyst som sitt nærområde. Det blir veldig spesielt å måtte krysse bomringen for å komme fra Bygdøy til postkontoret i Karenslyst allé, sier Collett.

Veien åpnes

Bomløsningen er ikke god. Men for alle gårdeierne her er det faktisk viktigere at vi nå får åpnet adkomsten inn til Karenslyst fra Drammensveien. Denne veien har vært stengt siden den sto klar for 11 år siden. Utbyggerne på Karenslyst måtte bidra med 20 millioner kroner til denne veien, bare for å oppleve at politikerne stengte den med en gang for å unngå lekkasjer i bomringen. Siden har vi jobbet for å få den åpnet. Nå forventer vi en løsning i løpet av noen ytterst få uker, sier Collett til Lokalavisen. Han tar oss med på en spasertur ned under jernbanen og opp igjen på Drammensveien. Den 100 meter lange veien brukes i dag som parkeringsplass. Collett sier den kommer til å bety veldig mye for adkomsten til Karenslyst når den endelig åpnes.

De næringsdrivende her klager på for høye husleier i forhold til tilgjengeligheten. Men dette er jo ikke gårdeiernes skyld, påpeker Collett. Han er oppgitt over byens politikere som har trenert saken i månedsvis, og dessuten lander på en løsning som tar mer hensyn til bydelsgrenser enn til sunn fornuft.

Veiåpningen betyr at tilgjengeligheten blir vesentlig bedre både fra øst og vest. I dag kan man bare komme inn til Karenslyst via Bygdøylokket. Å få en løsning på dette problemet overskygger hvor bommen blir stående. Trafikkbildet vil uansett bli bedre enn det har vært. Men folk på Bygdøy vil ergre seg gule og blå, mener Collett. Han har fått med seg at politikere i Bydel Ullern karakteriserer løsningen som en seier. Collett forstår ikke hvordan noen kan mene at det er en seier å dele Karenslyst-området i to.

Mer trafikk

Dette har dessverre blitt en kamp mellom Bydel Frogner og Bydel Ullern, sier. BU-leder Bjarne Ødegaard og bystyrepolitiker Ola Kvisgaard(H) De mener det er åpenbart at Karenslyst er nærsenter for Bygdøy, Skarpsno, Nedre Frogner og Thune. Både Bygdøy og Skillebekk postkontorer er nedlagt i løpet av de 12 årene denne kampen har pågått og husstandene er overflyttet til Skøyen postkontor på Karenslyst, påpeker de.

Nå frykter vi at mange velger å handle andre steder enn der det egentlig er naturlig.

Samtlige partier i Bydel Frogner har vært enige om en løsning for bompengeringen som sikrer at hele Karenslyst kommer innefor bomringen. Men i bystyret mener dessverre disse partiene noe annet, sier de to.

Janne Svegården (A) fra Ullern er glad for avgjørelsen. Hun mener Ullern nå slipper trafikk i småveier. Det hun ikke ser er at det nå er Bydel Frogner som rammes. Flere vil velge å dra til Majorstua og Vika. Det gir mer trafikk i Bygdøy Alle, Kirkeveien, Thomas Heftyes gate, ja i alle gjennomgangsgatene i Bydel Frogner, sier de to Høyre-poltikerne.

Nå må Byrådet sette seg ned og finne ut om det er mulig og praktisk å gjennomføre vedtaket og faktisk dele området. Vedtaket som det står nå berører 10.000 mennesker. Vi forventer faktisk et opprør når konsekvensene går opp for folk, sier de to.

Det har aldri vært intensjonen at Karenslyst skal være et nærsenter for Bydel Ullern . Bestum-området får nå tilgang til handels- og servicefunksjoner både på CC Vest, Skøyen og Hoff mens store deler av Frogner bydel må ut av bomringen for å nå sine tilbud, sier de to Høyre-politikerne.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.