RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Delte ut nytt ungdomsmagasin på Karl Johan


Ungdom fra Ungdomsfabrikken har laget et splitter nytt magasin. Ansvarlig redaktør, Aon Raza Naqvi og prosjektleder, Yvan Bayisabe, er stolte av ungdommen som har lagt ned mye arbeid for å lage bladet.
Ungdom fra Ungdomsfabrikken har laget et splitter nytt magasin. Ansvarlig redaktør, Aon Raza Naqvi og prosjektleder, Yvan Bayisabe, er stolte av ungdommen som har lagt ned mye arbeid for å lage bladet. Foto: Foto: Privat
Ungdommene bak UMAG gikk langs Karl Johan for å dele ut sitt nye magasin.

OSLO: UMAG er laget av ungdommer med tilknytning til Ungdomsfabrikken. Magasinet skal være for ungdommer, og sakene skal være av interesse for ungdommer, og det er gratis.

 
 


– Kanskje foreldre også bør ha et eksemplar av UMAG i hånda?, skriver ansvarlig redaktør Aon Raza Naqvi i sin leder i den aller første utgaven av magasinet, som inneholder saker med oppskrift på kjærlighet, flauser, dagens ord og en rekke intervjuer med ulike artister.

Delte ut på Karl Johan

Målet er å gi ut fire magasiner i året. Og for å virkelig markere den aller første utgaven gikk ungdommen i Karl Johan og delte ut magasinet.

– Dette ga leserne en mulighet til å møte ungdommen som har laget innholdet, sier Naqvi.

Mellom 200 og 300 blader ble delt ut på Karl Johan.

– I tillegg vil UMAG kunne hentes på steder som Soul Service, Utro og Urban, sier Naqvi.

Gir sitt uttrykk til samfunnet

Ansvarlig redaktør forteller at ideen bak magasinet er at de unge skal få en mulighet til å bruke sin stemme ut til samfunnet.

– De får skrive om det som opptar dem, derfor kan de gi sine uttrykk gjennom å skrive, sier Naqvi, som legger til at dette også viser en positiv side av dagens ungdom.

– I tillegg kan det være fint at de har noe slikt å vise til i senere tid, for eksempel når de skal søke jobb, mener han. Naqvi er selv utdannet journalist, og tror at ungdommen vil få mye ut av å skrive journalistiske tekster.

– Både fordi de lærer seg å skrive og uttrykke seg, men også fordi de må lære seg varsomhet.

Skriver om det de vil

Prosessen startet med workshops på Ungdomsfabrikken. Ungdommene valgte selv et tema de ville skrive om.

– Vi ga dem en uke på å tenke over hva de ønsket å belyse og hva de vil skrive om, forteller prosjektansvarlig Yvan Bayisabe, som til daglig er ansvarlig for Ungdomsfabrikken.

12 ungdommer har vært journalister i denne utgaven. Men alle dem som er innom Ungdomsfabrikken kan skrive for bladet om de vil.
 

LES FLERE UNGDOMSSAKER:

Ungdom tar seg ikke friår fra skolen

Møt utekontakten på Sagene

Voldtektsbølgen skremmer ungdommene

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere