RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den lille store ølgiganten

Gründer og bryggerisjef, Henning Thoresen, har jobbet tre år med Sagene bryggeri. Mandag kunne han endelig servere den første pilsen.
Gründer og bryggerisjef, Henning Thoresen, har jobbet tre år med Sagene bryggeri. Mandag kunne han endelig servere den første pilsen. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Sist oppdatert:
Mandag åpnet Sagene bryggeri, med ambisjon å utfordre bryggerigigantene. Riktig tid, mener Petter Nome.

SAGENE: - Sagene bryggeri er litt annerledes ved at de satser mer på mainstream pils og utfordrer de store bryggeriene som Ringnes. Det er veldig dristig, men det er veldig fint at noen tør å ta opp den konkurransen, særlig for deg og meg, sier direktør for Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome.

For da Sagene bryggeris første pils ble åpnet mandag, var det ikke et nytt mikrobryggeri Oslo fikk. Tvert i mot, bryggeriet vil først og fremst erobre Oslo, så verden.

- Vi vil lage noe som kan sette Oslo på kartet, og hva er vel mer Oslo enn Sagene? Etter at Ringnes flyttet ut av Oslo, så vil vi jo at dette skal bli Oslos eget øl, sier bryggerisjef, Henning Thoresen.

Fakta: Sagene bryggeri

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Sagene Bryggeri AS ble stiftet 9. januar 2013.
  • Av Henning Thoresen, Leif Christian Brodtkorb, Knut Johannesen, Kristian Ivsett Johnsen og Morten Øvland.
  • I dag eies bryggeriet av disse fem, sammen med flere andre investorer.
  • Har lokaler i Sagveien.
  • Brygges per nå på Arendal bryggeri, men selve bryggingen flyttes også til Sagene i løpet av høsten. 
  • Målet er å være et mellomstort bryggeri, som skal ta opp kampen med de store bryggeriene. 
  • Den første ølen, Sagene pilsner, ble lansert mandag 15. september 2014.

Inspirert av Brooklyn breweri

Thoresen har drevet med vin i over 20 år, bodd i inn- og utland, men da han kom tilbake til Oslo for noen år siden, var målet å lage noe norsk.

- Man kan jo ikke lage vin i Norge, så da ble det øl. Jeg var og besøkte Brooklyn brewery i New York i 2011, og det var så tøft. Da tenkte jeg at dette må Oslo også ha, sier Thoresen.

Og som tenkt, så gjort. Tre år har han brukt på å utvikle ideen, og mandag denne uka ble Sagene pilsner lansert. Sammen med bryggerimesteren på Arendal bryggerie, har bryggerimester Kristian Ivsett Johnsen, etter sigende, ikke spart på godsakene.

Han er andre generasjons hjemmebrygger, bor på Løkka, og har laget en pils, som er litt mørkere og med en særegen smak. 

- Det er litt mørkere og fyldigere enn mange andre pils, men det skal fortsatt være friskt og drikkbart. Man skal kunne drikke mye av dette, sier Thoresen, og forklarer hemmeligheten på smaken.

- Fordi vi er små, så kan vi legge på så mye vil vil av det som er godt. Mye humle og mye malt. Vi har fokus på å lage godt øl, og da skal vi ikke spare på innholdet, sier han.

Den første ladningen med Sagene pilsner var på 50.000 enheter. Neste rundt dobler de, og vil med det utfordre de store bryggeriene.


Vil ha tilbake ølkulturen i Norge

Prisen er per nå konkurransedyktig i norske butikker, som med unntak av Månefisken, er det eneste stedet du får kjøpt ølet per nå. Bryggeriet har imidlertid fått avtale med alle de fire store dagligvarekjedene, og om et par måneder kan du bli medeier i bryggeriet.

- Vi skal lansere folkeaksjen, der alle som vil kan kjøpe aksjer. De som er aksjeeiere blir invitert på smakskvelder, og kan være med å utvikle nye øltyper, forklarer Thoresen.

På sikt blir det også ølbutikk i bryggeriets lokaler i Sagveien, i den gamle stallen til Hjula.

Målet er at øl skal bli en del av kulturen til Oslo-folk.

- Øl må ikke bli en farlig greie, vi må få tilbake en ølkultur her. Det er 138 år siden det sist ble startet et bryggeri av denne skalaen, sier Thoresen. 

Fakta: Øl i Norge

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) har per nå 69 medlemmer.
    For bare få år siden var det kun 11 medlemmer.
  • Hittil i år har småskalabryggeriene økt salget med 40 prosent, i forhold til i samme tid i fjor.
  • Disse har nå tre prosent av markedet i Norge.
  • Samlet omsetning for BROD-medlemmene var i fjor (2013) 233.834.622 liter øl.


Oslos eget øl

For et halvt århundre siden var det tre store bryggerier i Oslo, Ringnes, Schous og Frydenlund. Nå er alle enten lagt ned, flyttet ut av byen eller solgt. Schous pils har gjenoppstått som mikrobrygget øl, og serveres blant annet på Vanguard.

Men et eget Oslo-øl i storskala har ikke byen hatt på lenge. Det vil gjerne Sagene bryggeri gjøre noe med.

- Vi har fått med oss en rekke Oslo-investorer, som ser muligheten, og også sier at de har savnet et eget Oslo-øl. Vi vil gjerne gi Oslo-folk noe å være stolte av. Jeg synes det er kjempespennende med alle mikrobryggeriene, og at det er gutter som står og brygger rundt om i byen, men Oslo-folk er glad i øl, og da vil vi gjerne gi dem et volumøl, sier Thoresen.

Målet er å bli Oslos egen øl.


Les også: Slik skal shopping sette Oslo på europakartet

Oslo må stå sammen

Han er selv Oslo-borger i flere generasjoner bakover, og Sagene har en helt spesiell plass i hjertet hans.

Selv om han selv er fra Manglerud, så kommer store deler av familien hans fra Sagene. Farfaren startet blant annet opp Sagene IF tilbake i 1921, et steinkast fra bryggeriets lokaler.

- Vi vil vise at det er mulig å drive i gamle industrilokaler her, og vi spiller mye på Arbeidermuseet, blant annet, sier Thoresen, og peker over veien, til det relativt nyåpnede museet.

- Vi vil ha med historien om fabrikkjentene og bryggeriguttene, sier han.

- Men vi er veldig opptatt av at det skal være for hele Oslo. Vi liker ikke tanken om at Oslo er en delt by. Det er et samlet Oslo mot røkla.

Med Akerselva rennende i bakgrunnen, har Sagene bryggeri etablert seg - midt i hjertet av Oslo. Her på bryggeriets egen "stampub", Månefisken.


Vil utfordre danskene

I løpet av de 138 årene siden forrige etablering av denne skalaen, har en rekke bryggerier lagt ned driften, og store bryggerier har kjøpt opp de små. Carlsberg-gruppen er det dominerende i Norge, og danske Tuborg er det mest solgte ølet her til lands.

Nå vil Thoresen gjerne utfordre danskene.

- Jeg tror vi kan vinne den kampen, sier han, men understreker at Sagene bryggeri ikke vil utkonkurrere de mange mikro- og pubbryggeriene som har blitt etablert de senere årene.

- All øletablering er positiv, sånn jeg ser det, og spesielt for å vinne over danskene, ler han.

- Jeg ser på det litt som David og Goliat, vi liker å kalle oss for den lille giganten. Vi er små i organisasjon, men store i volum.

Les også: - Musikken er blodet i årene mine, vin er bare en lidenskap

Tror Sagene kan lykkes

Per nå brygges ølet på Arendal bryggeri - et av få bryggerier i Norge, som ikke er kjøpt av et stort bryggerikonsern. Senere i høst flyttes imidlertid produksjonen til Sagene, i lokalene over Månefisken, meds utsikt mot Akerselva.

Thoresen innser at det til syvende og sist er forbrukerne som sørger for om Sagene bryggeri overlever, men han er optimist.

- Vi trenger bare 0,5 prosent av markedet for å overleve, sier han.

Også bransjens direktør, Petter Nome, har tro på at det lille store bryggeriet kan overleve.

Petter Nome tror Sagene bryggeri kan lykkes, men først og fremst på hjemmebane.

- Jeg vet jo ikke, for det er ingen som forsøkt dette før. Men det er jo et gunstig tidspunkt, for med veldig mange mikrobryggerier, så er nok folk modne for å prøve noe nytt, sier han, og fortsetter:

- Det vi ser er at markedet for småskala-øl vokser ganske mye, og det er klart at hvis det kommer nye småbryggerier i samme takt som det har gjort den siste tiden, så sier det stopp en gang. Men det tar tid før taket er nådd.

Vil til USA

Om et par uker kommer en ny ladning Sagene pils. Så skal bryggeriet lansere Sagene mørk vinter, som også er et butikkøl. Nærmere jul kommer Sagene sterk jul, som blir et pol-øl. Til våren kommer Sagene lys sommer.

Men pilsen skal være en helårsøl, som skal være det bærende ølet til bryggeriet. Går alt etter plannen setter Thoresen & co seg på amerikabåten i løpet av 2015, med Sagene pilsner ombord. Målet er å bli en norsk utfordrer på det amerikanske markedet.

- Vi skal ta ting rolig, men planen er å fysisk ta båten til USA. Vi har kontakt med en distributør der borte, sier han.

- Jeg har tro på at Norge kan bli et av verdens mest kjente øl-eksporterende land. Det finnes masse spennende øl rundt om i landet, og om vi klarer å samarbeide om eksportstrategi, så kan Norge bli et land å regne med. Vi har en lang ølhistorie og er det noen som kan lage øl, så er det nordmenn. Vi er en ølnasjon, og har alt som skal til for å lykkes, sier Thoresen.

Bryggeriet har lokaler i Sagveien like ovenfor Mølla. Litt senere i høst tar de over flere lokaler på samme sted, slik at ølet også kan bli brygget i Oslo.


Les også: Denne «cocktailen» har du neppe smakt i Oslo før

- Dristig

- Det er dristig, og det handler om at det er vanskelig å konkurrere på pris, sier Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Han mener Sagene bryggeri er modig, men tror det først og fremst er på hjemmemarkedet de vil lykkes. Nordmenn liker lokalt øl, forklarer han, og sier at nesten 70 prosent av ølet som selges på polet er norskbrygget.

- Kan Norge bli kjent som et øl-land?

- Næringsmessig så er vel Norge et lakseland. Men norske småskalabryggerier har et veldig godt rykte, det er nok mye takket være Nøgne Ø og Haandbryggeriet, som har gått foran og vunnet flere priser, sier Nome.

Om Sagene pilsner blir å finne på amerikanske puber, vet ingen, men at det var en lykkelig bryggerisjef som kunne leske strupen med lokalt øl sist mandag, er i alle fall sikkert.

- Det er jo egentlig helt spinnvilt. Men for å få det til, så har jeg sett åpninger og ingen hindringer. Folk rundt meg har hele tiden sett hindringer, men jeg tror det er viktig å hele tiden ha blikket på målet, og så håndterer man det andre underveis, sier Thoresen.

- Nå er det opp til forbrukerne om de tar den eller den pilsen når de er i butikken, men så langt ser det veldig bra ut, smiler han.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere