RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den personlige bilen


Nils heter doningen. Men hvem er en så stor enseter interessant for?
Nils heter doningen. Men hvem er en så stor enseter interessant for? Foto: Alle foto: Øivind Skar
Fest bilbeltet. Dette er en bil bare for deg.

Sitter du i morgenrushet inn til en større by, ser du at de fleste sitter alene i bilen, selv om den har plass til to, fire, fem, eller kanskje så mange som syv. Selv små biler legger beslag på åtte kvadratmeter vei, store biler en halv gang mer. I tillegg kommer sikkerhetssonen rundt kjøretøyet.

Tar plass

I en streben etter å utnytte disponibelt veiareal bedre, tenker stadig flere bilprodusenter store tanker om små kjøretøyer. Ved hver bilutstilling kommer de trekkende med den personlige bilen med plass til kun deg – og i høyden en person til.

Spørsmålet er om slike kjøretøy er effektive nok i forhold til den åpenbart mer plassbesparende mopeden/scooteren/motorsykkelen? Og er det slik vi kan tenke oss å bli fraktet som et alternativ til offentlig transport i framtiden?

Fram til langt ut i 1970-årene fantes det en rekke bilknøtt. Men Mini var den eneste som var igjen da Mercedes sammen med klokkeprodusenten Swatch ristet 2,5 meter lange Smart ut av ermet mot slutten av forrige århundre.

En tilsynelatende genial bil med to sitteplasser, men med mange barnesykdommer, trøblete salgsstart og senere laber kjøperinteresse.

Ligner golfbil

Renault ser ut til å bli først ute med den moderne enseteren. Twizy heter kjøretøyet som går på strøm, og mest minner om en avansert golfbil der den tusler av sted i mopedhastighet; 45 km/t.

Motorveivarianten klarer 80 km/t. Prisen i Frankrike oppgis til fra rett over 50.000 kroner. I tillegg kommer batterier som kan leies for 350 til 400 kroner per måned i tre år. Lav vekt gjør at kjøretøyet registreres som motorsykkel, og slipper unna bilens omfattende sikkerhetskrav.

Fordi Twizy ikke frakter flere enn den som kjører, opptar bilen beskjeden plass med en lengde på 2,34 meter og bredde på 1,19 meter.

Helt Nils

VW-konsernet gjorde mye av seg på høstmessen i Frankfurt. VWs elektriske «Nils» tilbyr høy fart (130 km/t) og mye komfort, men kun 65 km i rekkevidde. Men med en lengde på 3,04 meter er den lengre enn Toyotas morsomme (men kostbare) IQ, som tross alt laster tre voksne og et barn. IQ kommer også som elbil neste år.

VW har de siste tre tiårene dratt teppet av mange én- og tosetere. Den siste før Frankfurt hadde premiere sist vinter i oljeriket Qatar under navnet XL-1.

Leker VW, så leker også datterselskapet Audi. Deres urbane leketøy har plass til to som sitter på skrå bak hverandre. Ulempen med Audis urbankonsept er nok at det i produksjonskøen stiller bak alt annet Audi sysler med for tiden.

100 km på en Euro

Opel hevder at deres RAC, «1 euro bilen», ikke veier mer enn 380 kilo og kan frakte to personbiler hele 100 kilometer for en euro i energikostnad! Vi snakker naturligvis om et elektrisk kjøretøy, som enkelt kan stilles om for å gjøre den kjørbar for 16 åringer.

– Det er slett ikke utenkelig at RAC settes i produksjon, hevder Opels informasjonssjef Helene Formo.

Med unntak av Smart og Toyota IQ, har alle biler med lengde under tre meter så langt ikke tjent andre hensikter enn å vekke oppmerksomhet på bilutstillinger. Sannsynligvis går det samme vei med de fleste vi så i Frankfurt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere