*Nettavisen* Nyheter.

Den startet MPV-trenden

Renault Espace kom i 1984 og var på sett og vis den første moderne flerbruksbilen. Siden er det blitt svært mange flerbruksbiler på markedet. Foto: Foto: Renault

En flerbruksbil kjøpes når behovet melder seg. For noen er behovet konstant.

Klikk på bildet for å forstørre.

Espace-familien gjennom tidene. Foto: Foto: Renault

Klikk på bildet for å forstørre.

Mest solgt MPV så langt i år: Peugeot 3008 Foto: Foto: Peugeot

Klikk på bildet for å forstørre.

På andre plass ligger Peugeot 5008. Foto: Foto: Peugeot

Klikk på bildet for å forstørre.

Meriva er kompakt og eneste bil i verden for folk flest med bakdører som slår bakover. Opel har hentet løsningen fra Rolls-Royce. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Slik er dørløsningen på Rolls-Royce Phantom, akkurat som på Opel Meriva. Phantom er dog ikke å regne som en flerbruksbil. Foto: Foto: Rolls-Royce

Klikk på bildet for å forstørre.

Barn synes ofte det er morsomt å sitte på de aller bakerste setene. Foto: Arkivfoto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Gammel og ny Mazda5. Endringene er betydelige. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Spennende midtseteløsning på Mazda5. Foto: Foto: Mazda

Klikk på bildet for å forstørre.

Grand C-Max har syv seter. Foto: Foto. Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

C-Max har fem seter. Foto: Foto: Ford

Klikk på bildet for å forstørre.

C-Max er klassens beste å kjøre. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

S-Max, Fords beste flerbruksbil. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Ny VW Sharan kommer både som person- og varebil. Foto: Foto: VW

Klikk på bildet for å forstørre.

Nye Sharan er langt større enn forgjengeren. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Ny VW Touran, kommer både som person- og varebil Foto: Foto: VW

De er sjeldent vakre, og gir deg neppe sportslige assosiasjoner. Men titusenvis av eiere lovpriser sine flerbruksbiler eller MPV-er som de også kalles, Multi Purpose Vehicle.

Hvis du aldri har hatt en, aner du heller ikke hvor mye det er mulig å stappe av feirebagasje inn i en slik bil. Ei heller hvor praktiske de to ekstra setene – skjult i gulvet på bilens bagasjerom – er den dagen det mangler en sjåfør til fotballkampen.

Det var egentlig Chrysler, Renault og Mitsubishi som tidlig i 1980-årene oppfant bilklassen med modellene Voyager, Espace og SpaceWagon. Opel tok ideen videre med Zafira.

I alle størrelser

Siden er det kommet et kobbel av flerbruksbiler i alle størrelser I dag er det faktisk vanskelig å trekke klare grenser mellom flerbruks-/fleksibiler, SUV-er med tohjulsdrift og crossovermodeller.

Femseterne Mercedes B-klasse, Peugeot 3008 og Skoda Yeti er alle modeller i grenseland.

Tre trekk har imidlertid flerbruksbilene fortsatt felles: Høy sittestilling, som gir god oversikt i trafikken, god plass i baksetet og som regel plass til store mengder bagasje. På de fleste kan også baksetet lengdereguleres.

Medaljens bakside vil alltid være høyere forbruk på grunn av bilenes høye karosseri.

Lansering av bilmodeller går i bølger. Men vi kan ikke erindre at det noen gang er blitt lansert like mange nye eller oppfriskede flerbruksbiler som i år.

Dette er de viktigste:

* Ford C-Max

* Ford Grand C-Max

* Ford S-Max

* Ford Galaxy

* Mazda5

* Opel Meriva

* VW Touran

* VW Sharan

Bakdørene bakover

Bare en av de overfor nevnte modellene representerer noe helt nytt: Opel Meriva med sine bakdører som slår bakover. Snedig.

Mange har på lekre stands under store bilutstillinger vist konsepter med lignende dørløsninger, men Opel var først ute med å sette det i masseproduksjon. Det skal de ha ros for.

Hvor smart det er med bakdører som slår bakover vil praktisk bruk gjennom flere år avsløre. Står man ofte trangt parkert vil som oftest skyvedører være bedre.

Skyvedører dyrest

Og skyvedører har Mazda beholdt på oppgradert Mazda5, samtidig som Ford og VW gjør skyvedørene til standard på Grand C-Max og Sharan.

Kort C-Max, de større Ford S-Max og Ford Galaxy, samt fornyet VW Touran, har alle tradisjonelle dørløsninger bak. Rett og slett fordi det er rimeligere.

Skyvedører gjør ikke bare bilen dyrere å produsere, men også tyngre. Men de fleste er enige om at skyvedører gir bedre fleksibilitet i forhold til å gå inn og ut av bilen.

For Mazda har det vært viktig å gjøre noe annerledes for å være attraktiv. Derfor stiller Mazda med en helt spesiell løsning for midtseterekken, som enkelt gjøres om fra tre to sitteplasser.

Ford kan tilby en nær identisk seteløsning på sin nye Grand C-Max. Kanskje ikke så rart, siden Ford fortsatt er største eier i Mazda.

Kongelig for fire

Felles for alle kompakte flerbruksbiler med syv sitteplasser, er at de er for korte til å fungere som fullverdige syvsetere. Beinplassen bak blir snau. Selv i store biler som Ford Galaxy/S-Max og VW Sharan kan det bli i trangeste laget bakerst.

Aller best fungerer faktisk flerbruksbiler med syv sitteplasser som firesetere.

Pakk tredje seterad ned i gulvet, fjern så midtsetet i andre seterad hvis mulig, og skyv de to andre baksetene i bakerste posisjon. Dette gir kongelig plass til alle fire.

Og bagasjerommet vil fortsatt romme det du trenger til bilferien.

De mest populære flerbruksbilene

Dette er salgstallene for de mest populære flerbruksbilene så langt i år:

1. Peugeot 3008: 2013

2. Peugeot 5008: 967

3. VW Touran: 880

4. Ford S-Max: 646

5. Toyota Verso: 449

6. Mercedes B-klasse: 380

7. Kia Venga: 267

8. Opel Meriva: 222

9. Citroën Berlingo: 214

10. Opel Zafira: 192

11. Nissan Note: 175

12. Mazda5: 172

(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.