RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne bilen dømte jeg nord og ned


Da VW Touran ble lansert for første gang, dømte mange den nord og ned, undertegnede inkludert. 
Beklager, Volkswagen. Aldri har vi tatt mer feil.
Da VW Touran ble lansert for første gang, dømte mange den nord og ned, undertegnede inkludert. Beklager, Volkswagen. Aldri har vi tatt mer feil. Foto: Foto: Øivind Skar
Mot alle odds ble flerbruksbilen VW Touran en suksess i Norge. Nå pustes det nytt liv i den.

Historien om Volkswagen Touran starter med at Opel tok Volkswagen fullstendig på senga med den smarte Zafira, en flerbruksbil som lett lot seg gjøre om fra syv- til fem- eller toseters bil.

VW ble sendt tilbake i tenkeboksen. Samtidig gikk flere år tapt for VW, og da de endelig lanserte Touran hadde den egentlig ikke noe nytt å komme med.

Bilen ble dømt nord og ned av mange, undertegnede inkludert.

Beklager, Volkswagen. Aldri har vi tatt mer feil.

Elsket fra første dag

Bilkjøperne, ikke minst i Norge, elsket bilen fra første dag. Og de elsker den fortsatt, selv om salget har dabbet noe av de siste årene. Så langt er det på verdensbasis solgt 1,1 millioner Touran.

LES OGSÅ: Touran med muskel-look

Med 26.700 solgte eksemplarer siden 2003 befinner Norge seg trolig på Touran-toppen i verden, sett i forhold til folketallet.

Forklaringen ligger naturligvis i at bilen med minst mulig margin makter varebilkravene, og kan selges lavskattet på grønne skilt.

Det beste beholdes

Etter syv år oppgraderes Touran betydelig. Det meste som kan ses skiftes ut, mens resten i hovedsak beholdes.

Fortsatt kan Touran bestilles med syv sitteplasser, hvor bakerste seterekke befinner seg i bagasjerommet. Midtsetene reguleres individuelt, og setene kan lett tas ut av bilen enkeltvis.

Touran fortsetter naturligvis som varebil. Varebilkundene velger ofte store motorer og omfattende utstyrspakke, men alle Touran-kunder vil ha diesel.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at kun syv av de 1240 som kjøpte Touran personbil valgte bensinmotor. Året før var det seks av 1607 kjøpere som foretrakk bensinutgaven.

Frisk liten bensinmotor

Med disse tallene som bakgrunn legger ikke produktsjef Jan Tore Kopperud skjul på at han er spent på hvordan den nye bensinmotoren med 105 hk (1,2 liters motorvolum) vil slå an.

Denne motoren representerer innsteget i Touran-programmet, og starter rundt 290.000 kroner, sier Kopperud.

Vi har prøvekjørt bilen med nettopp denne turbomotoren, og den er slett ikke noen svekling.

Den drar fint med 175 Nm drakraft, og toppfarten er på 188 km/t. Som potensiell kunde må du selv vurdere om pristillegget for en av de tre dieselmotorene på henholdsvis 105, 140 eller 170 hk er verd pristillegget.

– Touran er bilen for aktive mennesker med behov for fleksibilitet. Derfor har vi ikke sett behov for å endre det som er bra ved bilen, sier Kopperud.

Nye Touran blir nå å få kjøpt med justerbart understell og parkeringshjelp, hvor bilen så å si parkerer helt av seg selv.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere