*Nettavisen* Nyheter.

Denne Mazda-en kan snart være på veien

Shinari står ikke i Paris når dørene åpner for høstens europeiske gigantmesse. Foto: Foto: Øivind Skar

Dette er noe helt nytt fra Mazda, og kanskje også nødvendig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Koreanske Yong Wook Cho har tegnet bilen. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Mazda vil gjerne være litt slottstappet uten at det skal koste skjorta. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Selv i sakte fart ser bilen rask ut. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Den ser ut som en blanding av sportsbil og familiesedan. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Designet har tydelig likhet. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Og ganske lik av utseende: Fisker Karma. Foto: Foto: Fisker

Klikk på bildet for å forstørre.

Pass deg når du ser dette i bakspeilet. Foto: Foto: Øivind Skar

Begrenset sikt ut av sidevinduene bak.

Minner litt om Peugeots haikjeft.

Fire lekre seter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Overraskende konvensjonelt. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Hele taket er nærmest en stor glassflate. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Naturligvis dioder. Foto: Foto: Øivind Skar

Markerte hjulbuer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Elegant smalt. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Digre hjul viser kraft. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Cockpitaktig. Foto: Foto: Øivind Skar

Klikk på bildet for å forstørre.

Liten skjerm på siden. Foto: Foto: Øivind Skar

Detaljer fra dashbordet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Men i virkeligheten et videokamera. Foto: Foto: Øivnd Skar

Diodelys åpner for ekstrem lav front.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mazda Kazamai Foto: Foto: Mazda

Klikk på bildet for å forstørre.

Mazda Cosmo Sport Foto: Foto: Mazda

Klikk på bildet for å forstørre.

Mazda RX7 Foto: Foto: Mazda

Klikk på bildet for å forstørre.

Skulle konkurrere med BMW. Xedos 9 Foto: Foto: Mazda

Klikk på bildet for å forstørre.

Mazda skal snart skifte ut RX8.

Etter først å ha snakket forsamlingen nær i senk om Mazdas fortreffelighet, ikke minst i forhold til design, løftet stemningen seg nær til taket da designsjef Ikuo Maeda åpenbarte Shinari.

Og best av alt; noe nær dette settes i produksjon om halvannet år kunne pressesjef Franz Danner opplyse. Det betyr at bilen om under to år blir å finne i en bilbutikk ganske nær deg.

Herjet av finanskrisen

Dette er noe helt nytt fra Mazda, og kanskje også nødvendig. Finanskrisen har fart stygt med Mazda og selskapet er livredd for å havne i samme situasjon som for 25 år siden da kun penger fra Ford reddet Mazda fra totalhavari.

Designfolket hos Mazda legger ikke skjul på at i Shinari ses flere kommende modeller under designspråket Kodo; sjelfull bevegelse på norsk.

Eller som Danner presiserte; bilen skal se ut som den er i bevegelse selv når den står stille.

Nok av kjedelig biler

Ok, men dette er knapt noe nytt. Mazdas største eier, Ford, har i snart ti år messet et nær identisk budskap.

Likevel ikke noe galt i det. Det finnes nok av dørgende kjedelige biler, og spesielt fra Østen.

Men med Østens sol steg jo noen av perlene opp hos nettopp Mazda i Hiroshima: Bertone-designede 1500/1800 (Luce), Cosmo Sport, Mazda MX5 (Miata), RX7/RX8, samt minst ett dusin konsepter.

Det var da Mazda skulle gå BMW i næringen med Xedos 6 og Xedos 9 det gikk riktig galt, ikke med bilmodellene, men med Mazda.

Dansken Fisker

Det første vi tenkte på da Shinari lyste mot oss var dansken Henrik Fisker, 47 årig designer med fartstid hos BMW (Z07 og Z8, BMWs til nå lekreste bil) og Aston Martin med historiebyggerne DB9 og V8 Vantage.

Dernest tegnet han kommende Tesla Model S før mannen gikk løs på sitt eget bilprosjekt; Fisker Karma, en diger elbil medbringende rekkeviddeøkende generator.

Karma skal produseres side om side med norske Think hos Valmet i Finland.

Man skulle nesten tro det var Fisker som hadde streket opp Shinari.

Skifter ut RX8

Hvor er det vi vil med dette?

Jo, Mazda skal snart skifte ut RX8, en lekker firedørs sportsbil som på mange måter havnet mellom flere stoler. Noen suksess som miljørelatert hydrogenbil i Norge ble den heller ikke.

Nå tar Mazda derfor skrittet videre inn i en bilklasse med stort potensial: Forvokste sportsbiler med plass til hele familien.

Og de som befinner seg der i dag, eksempelvis Aston Martin Rapide og Porsche Panamera, appellerer mer til lysten enn lommeboken for folk flest.

Men dette vil naturligvis ikke Mazda si noe som helst om.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.