Denne Mini-en kan bli stor i Norge

Neppe elsket av Mini-puristene, men med 4x4, fire dører og skikkelig bagasjerom kan Coutryman bli en hit i Norge. Men terrengegenskapene er Mini-male.

Neppe elsket av Mini-puristene, men med 4x4, fire dører og skikkelig bagasjerom kan Coutryman bli en hit i Norge. Men terrengegenskapene er Mini-male.

Den er tøff å se på – og kommer til å bli mest kjøpte Mini i Norge.

Countryman har annerledes front enn de andre Mini-modellene

Første Mini over fire meter.

Designspråk i bevegelse.

Også Countryman passer best i småurbane miljøer.

Første Mini med skikkelig bagasjerom

Fortsatt stort og analogt speedometer.

Kjøpes navigasjon blir klokka digital.

Første Mini med god plass i baksetet.

Bagasjerommet laster 350 liter.

En skinne i gulvet til å montere fast ulike holdere.

Til å begynne med blir Cooper S toppmodellen av Countryman.

Men bare på to vartianter.

Lyktene på Countryman er annerledes enn på de øvrige Mini-modellene.

Mini, Clubman og Countryman.

Nå er ikke Mini lenger bare livsstil- og frisørbilen, men også terrengbilen. Mini Countryman er for dem som vil bruke bilen til å utforske verden utenfor det urbane hverdagslivet. Men noen offroader er den knapt.

Firetallet går igjen når Mini Countryman slippes løs på norske veier om kort tid:

* Countryman er fjerde variant av Mini.
* Første Mini med lengde over fire meter.
* Første Mini med firehjulsdrift.
* Første Mini med fire dører.
* Første Mini med god plass til fire i fire individuelle stoler.

Samtidig beveger nå Mini seg litt bort fra det opprinnelige designspråket. Du ser fortsatt at det er en Mini, men nye elementer tilføres for å løfte Mini inn i andre bilklasser og gi den bredere appell.

Hva slags bil snakker vi om?

Egentlig en liten stasjonsvogn, 4,11 meter lang, med fire dører, stor bakluke og flatt bagasjeromsgulv om man vil. Bagasjerommet varierer fra 350 til 1170 liter, og baksetene kan lengdereguleres med 11 cm.

Altså en noe mer konvensjonell Mini, men likevel så spesiell at den knapt har noen konkurrenter.

Hvordan er den å kjøre?

Som Mini-er flest. Litt stivt satt opp, noe som gir gokartfølelse i svingene. Knapt noen bil på denne størrelsen er morsommere på svingete veier – og vi kan skrive under på at dette går greit i 180 km/t også. Helt greit.

Hva har den under panseret?

Tre bensinmotorer: 98, 122 og 184 hk.
To dieselmotorer: 90 og 112 hk

Kun de to største motorene leveres med firehjulsdrift, ALL4, som er ganske likt svenske Haldex i oppbygning uten at noen så langt har villet bekrefte leverandøren.

Hva gjør den spesiell?

Alt. Du finner ikke maken. Her gjelder form framfor funksjon i alle henseender. Ingen andre våger å bygge noe slikt. Bare se hvor kjedelig Audi A1 er til sammenlikning.

En smart skinne i gulvet er der for å hekte på koppholdere, brilleholder, iPod-holder etc.

Hva er bilens svakheter?

Ja, har den noen svakheter? Det måtte i så fall være bakkeklaringen på 14,9 cm, som er lavt for en firehjulstrekker. Dette er så visst ingen terrengbil.

I tillegg må enhver Mini ekstrautstyres for minst 50.000 kroner for å gi den rette Mini-følelsen.

Man kan like det eller ei, men slik er det for alle premium bilmerker. Jo dyrere bil, desto mer kostbart ekstrautstyr.

Hvem passer den for?

Alle som liker å eksponere livsstilen – og som har råd til det.

Hva koster den?

Mini Countryman leveres som One, Cooper, Cooper S, Cooper S All4, One D, Cooper D og Cooper D All4.

2 WD bensin: Fra 236.800 kroner (98 hk)
2 WD diesel: Fra 245.800 kroner (90 hk)
4 WD diesel: Fra 295.400 kroner (112 hk)
4 WD bensin: Fra 399.200 kroner (184 hk)

Konkurrenter?

Knapt noen i de lavere prisklasser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Forbruker

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag