Denne testen har en klar taper

Nye Saab 9-5 i duell med Volvo S80. Saab-en ser bra ut, men er etter vår mening altfor dyr.

Nye Saab 9-5 i duell med Volvo S80. Saab-en ser bra ut, men er etter vår mening altfor dyr. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Frekk flyfille møter sjefen på sikkerhet og en prisvinner.

Klikk på bildet for å forstørre.

Volvo S80 og Saab 9-5 i test, med Opel Insignia som referansebil.

Klikk på bildet for å forstørre.

De gamle er eldst – i hvert fall i den svenske duellen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Saab 9-5 og Volvo S80 i godt driv.

Klikk på bildet for å forstørre.

Volvos kollisjonsvarsler med autobrems trer i funksjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Flyreferanser i Saab. Den ser ut som flyets høydemåler, mer er egentlig en tredje fartsmåler.

Klikk på bildet for å forstørre.

Funksjonelt førermiljø i Opel Insignia. Legg merke til at seteputene kan forlenges.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen leser trafikkskilt. Dette har Saab hentet fra Opel

Klikk på bildet for å forstørre.

Saab 9-5 er klart mer sportslig enn Volvo S80.

Klikk på bildet for å forstørre.

Saab 9-5, en altfor dyr bil mente testteamet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kjøper du S80 har du ikke dårlig tid.

Klikk på bildet for å forstørre.

Opel Insignia er bil for pengene og 198.000 kroner rimeligere enn 9-5 i denne testen

Klikk på bildet for å forstørre.

Volvo har radarkontrollert konstantfartsholder, Saab har det ikke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Smart å kunne legge ned passasjersetet foran.

Klikk på bildet for å forstørre.

Digert bagasjerom med fiffige løsninger for å holde bagasjen på plass.

Saab er på offensiven etter et år med mye trøbbel. Knapt noen hadde trodd at hjørnestensbedriften i Trollhättan skulle overleve, da Koenigsegg med Fredrikstad-mannen Bård Eker i front sa takk og farvel for trekvart år siden.

Men nå står altså den nye Saab 9-5 her og strutter av selvtillit. Så hvorfor ikke la den bryne seg på erkekonkurrenten Volvo S80 – og Opel Insignia - kåret til Årets bil 2009.

Hvorfor Insignia, med en modell som i testen koster 198.000 kroner mindre?

Jo, fordi under skallet snakker vi stort sett om samme bil. Dieselmotoren på 160 hk er lik i begge bilene, og med unntak av at bunnplaten i Saab er forlenget sammenlignet med Insignia, har de to også samme tekniske plattform.

Hvor er identiteten?

Vi vil hevde at det er mye Opel/GM i Saab 9-5. Her har GM styrt med jernhånd for å spare der det spares kan. Selv rattet og hendlene rundt er identiske.

Da utviklingen av ny 9-5 tok til parallelt med Opel Insignia, hadde GM allerede tapt titalls milliarder på Saab. Meningen var at 9-5 skulle produseres i Tyskland sammen med Opel.

Hvor er Saab-identiteten, undret en av testførerne, som tidligere har kjørt Saab i mange år.

Vi er ganske sikre på at de nye eierne i Saab ved første anledning vil gjøre betydelige justeringer for å tydeliggjøre Saabs egenart – hvis de har råd.

Om Saab 9-5

Vi har lest en rekke tester hvor Saab 9-5 skrytes opp i skyene, men for teamet ble spørsmålet om testbilen virkelig er verd 600.000 kroner? Altså 198.000 kroner mer enn Opel Insignia.

Begge bygges over samme tekniske lest og har samme motor. Så spesiell er tross alt ikke Saab 9-5.Og med tanke på bilmerkets historie mener vi at en form for risikopremie bør kalkuleres inn i prisen.

Derfor synes vi Saab 9-5 ikke bare er for kostbar, men altfor kostbar. Prisen kan jo skremme vettet av potensielle kjøpere.

Paralleller til dataspill

Men dette skal Saaben ha: Med en utvendig lengde på over fem meter er den en virkelig stor bil, med et hav av plass i baksetet. Og Trollhättan-svensken er tøff å se på. Men verken styring eller kjøreegenskaper holder BMW 5-serie-nivå.

Å sette seg bak rattet i nye 9-5 gir litt av samme følelsen som å entre kapteinssetet i en Boeing 737. Og det har nok vært Saabs hensikt. Opplevelsen har mange paralleller til dataspill.

Billige detaljer trekker ned

På enkelt punkter når 9-5 opp i premiumklassen, men noen altfor billige interiørdetaljer trekker ned.

Sammenlignet med Volvo henger Saab sikkerhetsmessig etter. Testbilen hadde eksempelvis ikke radarstyrt konstantfartsholder og ingen automatisk nedbremsing ved hindre foran.

Ei heller har den noen form for City Safety (automatisk nedbremsing ved farer), som Volvo fortjent har mottatt mye heder for.

Om Volvo S80

Kjøper du S80 har du ikke dårlig tid, sa et av testteamets medlemmer, og henviste til erkesvensken superkomfort. Men testvinneren hang overraskende godt med i svingene.

S80 er virkelig en fin bil som likevel tåler å bli brukt. Men interiøret er så kjedelig at det kunne vært utviklet av en komité for å støtte opp under svenske sosialdemokratiske prinsipper og ideer.

Styringen er heller ikke på nivå med Ford Mondeo, selv om bilen bygges over samme tekniske lest som Forden. Og automatgirkassen skifter altfor seint.

Sikkerhet i førersetet

Til gjengjeld oser det sikkerhet av S80. Dens avstandsradar kontrollerer trafikken, og om ikke føreren bremser gjør bilen det selv – City Safety, en kollisjonsvarsler med autobrems trer i funksjon.

Kompasset i speiler holder styr på retningen og videokameraer passer på trafikken i speilenes blindsoner.

Pluss for forseterygg som kan legges ned slik at 2,85 meter lange gjenstander kan fraktes inne i bilen.

Om Opel Insignia

Opel Insignia er med i testen mest med som referansebil i forhold til Saab 9-5.

Bilen har helt klart elementer av premium, uten på noen måte å gi seg ut for å være noe annet enn en rommelig og komfortabel bruksbil.

Klar morsomt å kjøre

Men testteamet opplevde den som klart mest sportslig og morsomst å kjøre i denne testen. Dessuten er prisen gunstig. Derfor scorer Insignia mange poeng når man snakker om mye bil for pengene.

God svingradius, lys som svinger med bilen, stor navigasjonsskjerm og gode seter trekker også opp.

Vår mening om testbilene:

Opel Insignia Volvo S80 Saab 9-5
Bak rattet 8,5 8,0 7,5
Plass 7,5 8,5 9,5
Bagasje 8,0 8,0 7,5
Komfort 7,5 9,0 8,0
På veien 8,0 7,0 7,0
Ytelser 7,5 7,0 7,0
Forbruk/CO2 7,0 5,5 4,0
Sikkerhet 9,0 10,0 9,5
Utstyr 8,0 9,5 9,0
Pris 9,0 6,5 5,5
Totalt 80,0 79,5 75,0

Testbilene i tall:

Opel Insignia Volvo S80 Saab 9-5
Motor 2,0 CDTi D3 2,0 TID4
Pris fra 280 900 338 900 449 000
Pris testbil 400 500 531 850 598 300
Bagasje 530 l 480 l 515 l
Effekt 2,0/160 hk 2,0/163 hk 2,0/160 hk
Drakraft 350 Nm 400 Nm 350 Nm
Forbruk (EU) 0,52 l/mil 0,59 l/mil 0,68 l/mil
Forbruk (målt) 0,553 l/mil 0,633 l/mil 0,710 l/mil
CO2 136 g/km 154 g/km 179 g/km
Toppfart 221 km/t 210 km/t 209 km/t
0-100 km/t (målt) 11,3 sek 10,8 sek 10,5 sek
80-0 (brems) 24,6 m 23,3 m 22,7 m
Støy 80 km/t* 63/64 dBA 62/63 dBA 62/63 dBA
Garanti 3 år 3 år 3 år
EuroNCAP** 5 stjerner Ikke testet 5 stjerner

* Grov/fint underlag

** Mer om sikkerhet på EuroNCAP

Kilder: OFV/produsentene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.