RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Arvid Jensen har drevet med modellfly siden 1974. Han stilte i Ekeberghallen med dette fire grams flyet av egen design. Flyet vakte stor interesse blant modellflyentusiaster. Alle foto: Kristin Trosvik
Arvid Jensen har drevet med modellfly siden 1974. Han stilte i Ekeberghallen med dette fire grams flyet av egen design. Flyet vakte stor interesse blant modellflyentusiaster. Alle foto: Kristin Trosvik

Der gutter får være gutter

Både store og små gutter var samlet i Ekeberghallen søndag under den årlige modellflymessen.

EKEBERG: Det er Cirrus RC flyklubb som har arrangert messen for modellflyentusiaster i Ekeberghallen hvert år siden 2003.

Som vanlig trakk messen et stort publikum som skulle være med på konkurransen, møte andre entusiaster eller sikre seg noen tilskudd til flysamlingen.

Modellflyging kan være en sport eller en hobby, og er i dag meget utbredt. I Norge ligger modellfly som hobby under Norges Luftsportsforbund med omtrent 3500 registrerte medlemmer fordelt på ulike klubber i landet.

Det er mange norske utøvere som hevder seg internasjonalt, spesielt innen seilfly.

Fra år 2000 er modellflyging tatt opp som idrett i Norges Idrettsforbund.

Konkurransens letteste

Under konkurransen i Ekeberghallen vekker et ørlite fly mye oppmerksomhet. Arvid Jensen har laget et fly på bare fire gram. Kun 2,9 gram uten batteri.

Med skjelvende hender får Nordstrands Blads utsendte kjenne på det fjærlette radiostyrte flyet og Jensen forklarer fysikkens lover og ingeniørmessig hvordan man konstruerer et slikt fly. For han har selvsagt laget det selv.

– Jeg kjøpte min første radio i 1974, forklarer modellflyveteranen og andre entusiaster strømmer til for å beundre det lille vidunderet.

Historikk

Å bygge og fly modellfly har vært en populær hobby siden 30-tallet. De radiostyrte flyene kan ha et vingespenn som varierer fra 30 cm til over seks meter. De aller første modellfly med strikkmotor var en enkel balsapinne med vinger og hjul.

"Motoren" ble aktivert ved at propellen ble dreid i motsatt retning. Flyene gikk opptil 50-60 meter og var luftbåren kanskje et halvt minutt.

Etter krigen ble det utviklet en norsk modellflymotor etter kompresjonstenningsprinsippet. I motsetning til datidige amerikanske og tyske motorer tålte motorene å gå i bakken i stor hastighet uten nevneverdig skade.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere