RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det blir miljølokk og Fossumdiagonal

Jan Bøhler, leder i Oslo Arbeiderparti, kom med meldingen under et møte på Ellingsrud mandag kveld. - Miljølokk står øverst på lista, sier han.

GRORUDDALEN: Den profilerte Ap-politikeren var hovedgjest på et møte i regi av Ellingsrud velforening. 25 mennesker kom for å høre Bøhler sine visjoner for Groruddalen og de fikk valuta for penga. Taleren la ingen skjul på at Oslopakke 3-opplegget nå er så godt som spikret. Referansegruppa, bestående av seks politikere fra Oslo og Akershus, skal være enige om å bygge blant annet et miljølokk over E6. Bøhler ser dette som nøkkelen til å komme i gang med den lenge etterlengtede opprustningen av Groruddalen. - Det er riktig sted å begynne. Får vi lagt et lokk over E6 kan vi begynne å rydde opp i søpla og alt rotet i dalbunnen. Først da kan vi begynne å gjøre noe, sa han på møtet.

Enighet

Det er den siste tiden kommet flere lekkasjer fra forhandlingene om Oslopakke 3. Forhandlingene nærmer seg slutten men ingen av aktørene har ønsket å konkretisere hva gruppen er enig om. Likevel lekker det som en sil ut i offentligheten. Sist uke falt det uttalelser i bydelsutvalget Stovner om at Fossumdiagonalen skal bygges i 2007. Denne tverrforbindelsen skal legges i tunnel fra Fossum og ned til Haugenstua. Tunnelen vil lede trafikken fra riksvei 4 ned mot Østre Aker, og dermed forbedre miljøet langs Trondhjemsveien. Jan Bøhler bekrefter overfor Lokalavisen Groruddalen at det er enighet om et opplegg til 45 milliarder kroner over en 15-års periode. Pengene skal gå til vei- og kollektivtransport i Oslo og Akershus.
- Oslopakke 3 er ferdig forhandla. Såvidt jeg forstår er de enige nå, sier Bøhler til Lokalavisen Groruddalen.
Ikke minst skal det være enighet om å bygge det mye omtalte miljølokket over E6. Det 3 kilometer lange lokket skal etter planen starte ved Alnabrusenteret og slutte ved Karihaugen. Forslaget er nå sendt ut på høring i Statens veivesen.
- Lokket tar cirka et år å bygge og vil koste 1,5 milliarder kroner, sa Bøhler.

Åpner barrieren

Miljølokk og nedgraving av E6 vil åpne opp større områder og dermed fjerne en stor barriere i dalføret. Skanska har laget en skisse med én type lokkløsning, hvor det blir mulig å koble begge siden av veien sammen. Veimyndighetene skal være svært lite begeistret og vil legge lokk over lokket. De frykter det blir for dyrt og at det ikke lar seg gjennomføre. Ingen i veivesenet kunne kommentere verken lokket eller Fossumdiagonalen da vi tok kontakt i går.
- Jeg håper og tror at dette virkelig blir noe av. Det er kjempebra om vi får til dette miljømessige løftet for Groruddalen, sier Bøhler.

Flere godbiter

Ap-politikeren høstet mye godord og applaus for sitt tre kvarter lange innlegg på Ellingsrud. Mange roste ham for å være en politiker med genuin interesse for sitt nærområde. Bøhler fortalte også at det kan bli en tverrforbindelse i dalen mellom Grorud- og Furusetbanen.
- Men da må først politikerne bestemme seg hvor den skal gå, sa Bøhler som selv foreslår Trosterud og Kalbakken som naturlige krysspunkter.
Det ligger også an til et kjempeløft for kollektivtrafikken i Oslopakke 3. Oslo får 300 millioner årlig i driftstilskudd, mens Akershus får 200.
- Vi må opp europeisk nivå hvor det er 50 prosent driftstilskudd. Slik får vi lavere priser og bedre rutetilbud, sa Bøhler.
Ellingsrud vel som i mange år har jobbet for en flerbrukshall, kan trolig også se litt lysere på fremtiden. Ifølge Bøhler ligger det nå inne 60 millioner til bygging av slike haller i år.
- Nå må Ellingsrud smi, sa Bøhler som dermed signaliserte at idrettsmiljøet i området nå må kjenne sin besøkelsestid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere