RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det blir stasjon på Løren


Snart kan du ta t-bane fra Økern til Sinsen via ny en stasjon på Løren. Den såkalte Lørensvingen ligger inne i Oslopakke 3, og samferdselsbyråden håper på byggestart i løpet av to-tre år. ARKIVFOTO
Snart kan du ta t-bane fra Økern til Sinsen via ny en stasjon på Løren. Den såkalte Lørensvingen ligger inne i Oslopakke 3, og samferdselsbyråden håper på byggestart i løpet av to-tre år. ARKIVFOTO
I Oslopakke 3 er det satt av midler til opprustning av t-banen. Om noen år kan Løren skilte med egen stasjon. Fossumdiagonalen blir derimot utsatt på ubestemt tid.

LØREN/SINSEN: I dag må man ta en omvei innom sentrum, for å komme seg til Sinsen og Storo. Hvis alt går som planlagt, kan du allerede om et par år ta t-banen direkte fra Økern til Sinsen, via nye Løren stasjon. Stasjonen skal være i tilknytning til Lørenbyen.

– Man skal koble banen i fra Hasle og over til Ringen, forteller Jøran Kallmyr (Frp), byråd for miljø og samferdsel.

– En ny stasjon på Løren har vært et sterkt ønske fra bystyret. Vi håper den blir ferdig prosjektert om 1-2 år, deretter blir det regulering, som tar cirka 1 år. Så setter de i gang med bygging, sannsynnligvis begynner det om to år, opplyser Kallmyr.

Stasjonen, som vil bli i underjordisk utførelse, bygges i forbindelse med Lørensvingen, tidligere omtalt som Haslesvingen.

Mangler penger

Andre prosjekter tilknyttet Oslopakke 3, som er av betydning for Groruddalen, er Alnabruterminalen. Alfasetveien skal oppgraderes, og det vil bli etablert en ny vegarm inn til hovedport for jernbanen. Oppstart for prosjektet vil være i perioden 2010-2013.

Videre er det intet godt nytt for Fossumdiagonalen, hvis hensikt er å bidra til at beboerne langs strekningen Årvoll-Gjelleråsen skal få bedre bomiljø, ved at mest mulig trafikk overføres fra Trondheimsveien til Østre Aker vei.

– Fossumdiagonalen skyves ut i tid fordi man ikke har økonomiske muskler til å ta streknignen i perioden 2010-2013, sier Kallmyr.

– Det er fordi Ulven-Sinsen har kostet så mye ekstra og staten nekter å bidra med mer der. Lokalpolitikerne har besluttet å utsette prosjektet, sier han.

Full fart på Ring 3

Kallmyr forteller videre at Ulvensplitten-Sinsen ble påbegynt mye tidligere enn Oslopakke 3, og at dette nå skal prioriteres.

Anlegget ble påbegynt i 2008 og forventes åpnet for trafikk i 2013. Hovedgrepene i det nye vegsystemet er at Ring 3 legges i to parallelle tunnelløp mellom Økern og Sinsen, Østre Aker vei legges i tunnel forbi Økern, og det etableres flere nye lokalveiforbindelser for å forbedre trafikkavviklingen internt på Økern.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere