*Nettavisen* Nyheter.

«Det er blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene»

Mange syklister føler seg utrygge i Oslo-trafikken. Nå håper byrådet at ansettelsen av en ny sykkeldirektør skal få fortgang i utviklingen av Oslo som sykkelby. Foto: Foto: Marte Kristiansen

Både syklister, bilister og fotgjengere raser over sykkelforholdene i hovedstaden. Her får du lesernes egne historier:

Sykkelstier forsvinner

Bruker sykkel stort sett som framkomstmiddel, har ikke bil.

Kunne skrevet om enkeltepisoder, og om andre steder i byen, men nøyer meg med følgende:

Finnmarksgata fra Tøyen: Sykkelsti, men stopper ved Carl Berners plass. Bussholdeplasser/busslommer midt i sykkelstien på begge sider av veien.

Toftesgate, mot sentrum: Skummelt og ubehagelig med sykkelstien på utsiden av parkerte biler. Farlig når en bildør plutselig åpnes rett foran deg. Også her bussholdeplass i sykkelstien.

Markveien: Fin sykkelsti, men går alltid folk der, må sykle slalom mellom barnevogner, grupper av mennesker. Når man plinger på fotgjengere, eller roper «her er det sykkelsti», er det mange som ikke flytter seg en millimeter. Dessuten er sykkelstien laget for begge retninger. Da blir det svært så trangt.

Thv. Meyersgate: Her sykler jeg aldri, til tross for tilrettelagt sykkelsti (på venstre side mot sentrum) da fortauene er fulle av kafebord, frukt- og dagligvarer. Følgelig fungerer sykkelstien som fortau.

Oppsummering: Sykkelstier «forsvinner», parkerte biler på innsiden av sykkelstien, busslommer/holdeplass i sykkelstien, vanlig å ikke respektere sykkelsti, men brukes som fortau, og stans for biler. Vi mangler sykkelkultur her i byen.

Vært mye i Nederland. Der får man kjeft, hvis man beveger seg bare 1 cm inn på sykkelstien. Den er blåst for fotgjengere. Og stanse bil midt i sykkelstien, eller ha den som busslomme, er bare helt utenkelig. Nederlendere skjønner ikke hva jeg snakker om, når jeg sier hvordan det er i Oslo ....

Ellers: Er dessverre også redd for andre syklister, som kommer susende. De fleste syklister er ordentlige og hensynsfulle, men det er noen hensynsløse fartsbøller der ute. Ikke bra. Og de kommer jo så stille. Da snakker jeg både som syklist og som fotgjenger.
Ingeborg Klingberg
Biermannsgate, Oslo

Les også: Lover økt trykk på sykkelveiutbygging

SE BILDER: LESERNES EGET SYKKEL-OSLO

Uvettig kjøring førte til ulykke

Syklet nedover fra Adamstuen mot Bislett to måneder siden. I lyskrysset ved Kaffebrenneriet blinket bilen foran meg til høyre. Gatelyset er grønt og billisten begynner å kjøre til høyre. Jeg bremser derfor ikke opp. Bilen vrir helt plutselig rattet til venstre, i lyskrysset mens den blinket til høyre. Jeg fikk ikke tid til å reagere, men forstod at det kom til å smelle. Og det gjorde. Hele kroppen og sykkelen tok imot et hardt støt.Jeg falt i bakken. Bilisten en svensk dame i 25-35-årene parkerte bilen og spurte hvordan det gikk. Andre forbipassernde stoppet også opp. De vill hjelpe og ringe ambulanse. Jeg følte meg tåkete, brydd og måtte bare komme meg, da jeg var helt i sjokk. Tenkte ikke klart. Gråt.

Satte meg i fortauskanten midt i krysset. Nærmeste sted jeg klarte å sette meg ned. Heldigvis uten tydlige fysiske skader. Jeg fikk bilistens telefonnr. i tilfelle. Ringte henne på stedet for å bekrefte ovenfor meg selv at nr var korrekt. Ville også hun skulle ha mitt nummer. Kunne hende hun var interessert i hvordan det gikk med meg. JEG hadde personlig ønsket å vite det om JEG hadde kjørt på noen og gjort en slik klumsete kjøring i trafikken!! Som endte i en faktisk ulykke!

Parkerte sykkelen rett ved. Den var også noe forslått. Kunne heller ikke selv sykle hjem i min forfatning. Det ble en tur på legevakten, men ingen brudd eller annet alvorlig. Bare øm, forslått og noen ødelagte klær. Men jeg var kraftig forslått og redusert i en uke.

Dagen etter spaserer jeg riktignok langsomt, til ulykkestedet for å hente sykkelen. Den var borte. Stjålet over natten!

Ringte bilisten som ikke tok telefonen. Ringte flere ganger. Hun tok ikke telefonen. Jeg ville bare si at jeg hadde det bra! Telefonen ble senere avskrudd og ikke mulig å nå frem. Gav opp å nå kvinnen. LA igjen beskjed og sendte sms. Hun tok ikke kontakt. Hadde jeg hatt helt feil nr hadde vel vedkommende gjort meg oppmerkson på det?

Ble provosert og anmeldte rett og slett saken. Meldte også sykkelen stjålet.

Etter en uke får jeg svar fra politiet at saken er henlagt grunnet manglende tid hos politiet. Både ulykken og tyveriet.

Etter denne hendelsen har jeg ingen sykkel (forsikringen hadde så stor egenandel at jeg ikke fikk noe tilbake…), ødelagte klær, legevaktregning, fysioterapibehandling og en utrolig lei opplevelse.

Saken slår meg hver gang jeg tenker på det. Hvor er det blitt av moralen til folk, spsesiellt i Oslo? Ansvaret? Samvittigheten?

Det er trist.
Signe Schineller

LES OGSÅ: RESULTATENE FOR OSLO VAR BEGREDELIGE

- Syklistene tar over gangveiene

I am writing to add my comments about bicyclists vs. walkers vs. cars that was covered in the editorial section of Ullern Avis on Thursday, 26 August 2010. I have not lived in Norway long enough to learn proper Norwegian to express my absolute outrage at the bicyclists who have taken over the walkways and roads in Oslo. However, I do hope that you will include my remarks as I am a very concerned resident, although, one who is not a very good writer in Norwegian.

I live in Bestum. I shop at CCVest, Skoyen and Aker Brygge. I do not own a car. I walk to everything via the walking paths along the shoreline from Maxbo to Bestum kilen to Skoyen to Froger kilen to Aker Brygge. Occasionally I ride a 20-year old bike to shop in Gronland (it was a present from a friend who can?t understand why I don?t have a car).

In my experience the bicyclists have completely taken over wherever they ride. They have no regard for safety in the midst of the city traffic by weaving in and out of lanes or playing «chicken» with the busses. On normally peaceful walkways leading to the suburbs they speed past walkers (and slower cyclists) without slowing or announcing they are coming at such high rates of speed. Bicyclists have literally changed the attitude of cycling to an extreme sport for themselves. And it’s a dangerous game of hit and miss for all others. I have neighbors that have been knocked off bikes and I have been brushed many times by aggressive cyclists thinking that maybe they are racing with Lance Armstrong.

I believe that it is only a matter of time before someone – a cyclist or a walker – is killed on the walk path at Bestumkilen. There are no rules during rush hour in the morning and afternoon. Cyclists in colorful condom suits with dark glasses and angry faces all trying to get past their competitors in front ? that is the picture of peaceful Bestum kilen twice a day. Cyclists don’t go as fast as they want to, they go as fast as they possibly can on their exotic racing bikes. Walkers have no chance of competing for their space. What do you think will happen when a cyclist going 40kmpt hits a 2 year old walking with grandma?

Smart walkers use the grass areas wherever available. New dirt walking paths in the grass near Bestum kilen have been made by the walkers who fear for their safety. Old people and mothers with babies who can?t use the dirt areas during bad weather are at the mercy of the cyclists. Other sections of the walkway without grass borders are more difficult and the walkers have to keep to the far left or right sides to stay away from the cyclists who own the way.

Politicians may or may not do something for the cyclists after so many years. But, the politicians should remember that speed kills. It’s the same for cycle paths as it is for the roadways. If the cycle paths are built for more speed for the cyclists, the chance for death will increase. All one has to do is think about the roadways. As improvements have been made to the roadways for higher speed, (politicians call it increased safety!) the number of traffic injuries and deaths increased proportionately. If the traffic speed in Norway was 10 kmpt there would be no traffic deaths. It?s not science. If the politicians keep "improving" the roads here, eventually, traffic deaths will become an epidemic and not be the first item on the nightly news. Most people in Norway will know someone who has been killed in an auto accident. Seems everything comes from America, eh?

Politicians may or may not do something for walkers. So far in my experience walkers and cyclists do not mix because cyclists have speed on their side. Cyclists do not need more riding paths or a larger representation by a union. Cyclists need to use the streets along with cars and follow the rules of the road. After a few deaths of cyclists and a few car drivers going to jail for manslaughter the politicians would change the rules and slow everybody down. It should work in a very short time. Of course, there may be other alternatives...

Walkers are the ones who deserve to have safe walking paths and to be protected from the Armstrong «wannabes».
Chuck Best
Bestum

Hykleri og selvdigging

Viser til sak i Lokalavisen Frogner 28. august vedrørende Syklistenes Landsforening som er jublende glade for forslaget om egen sykkeletat i Oslo kommune.

Jeg må uttrykke min store frustrasjon over syklistforeningen og det jeg oppfatter som hykleri og åpen selvdigging av seg selv og sin egen fortreffelighet. Jeg skulle ønske at foreningen ville ta til orde for at syklister i Norge begynner å respektere trafikkreglene.

Både som bilist og fotgjenger har jeg opplevd utallige situasjoner (eller vært vitne til) slike der syklister oppfatter trafikkreglene som veiledende og satt mitt og andres liv i fare.

Dette opplevde jeg blant annet i Waldemar Thranes gate for en tid tilbake, det jeg kjørte egen bil og sakket ned før en fotgjengerovergang ved Bergstien. En kvinne med barnevogn var på vei over og var kun centimeter fra å bli truffet av en syklist som hvinte forbi henne i svært høy hastighet.

Jeg har opplevd å bli sneiet borti av et sykkelbud fra Bring i Josefines gate og som ikke respekterte stopplikten for fotgjengerfelt og som bad meg om å «passe meg, for faen».

Når jeg derfor leser i Lokalavisen og Aftenposten Aften om syklister som klager over hvor forferdelig de har det i trafikken, opplever jeg det som en plikt å melde tilbake at syklister ikke er engler, men potensielle dødsengler.

Aktpågivenhet og respekt for felles trafikkregler gjelder alle uansett hvordan man ferdes og syklistene bør gå i seg selv og slutte med sin ensidige sipping!
Tore Larsen

Syklistenes landsforening: - Vi håper, men tror ikke helt på det

Les også: - Politikerne tåkelegger sykkelsaken

Feilslått politiaksjon

Dette skjedde i vår da politet gjennomførte en aksjon mot uvettig og farlig sykling. Bøtlegging av sykling på rødt lys var et av områdene som skulle prioriteres. Personlig har jeg ingenting imot politiets aksjon, men hensikten – å redusere omfanget av farlige situasjoner i trafikken – kan det virke som om politibetjenten i dette tilfellet ikke hadde fått med seg.

Når jeg ikke sykler selv, går jeg daglig over lyskrysset øverst i Stortingsgata retning sjøen. På vei over fotgjengerovergangen (og i dette tilfellet gikk jeg på grønt), ble jeg oppmerksom på en politimann på motorsykkel som sto og ventet på grønt lys. Plutselig setter han på blålys og sirene og kjører inn i fotgjengerfeltet på rødt lys mens det er fotgjengere på vei over gata.

Jeg lot utrykkingskjøretøyet få forkjørsrett slik veitrafikkloven pålegger oss, kom meg inn på fortauet, stoppet opp og så nedover Stortingsgata i nysgjerrighet på hva det kunne være som nødvendiggjorde denne plutselige utrykkingen. Utenfor inngangen til Theatercafeen ble forbryteren stanset, og ganske riktig – det var en syklist som hadde syklet på rødt mens jeg var på vei over. Syklisten hadde uten tvil gjort en feil og brutt veitrafikkloven, men han var så langt jeg kunne bedømme ikke til sjenanse for noen av de som var på vei over fotgjengerfeltet. Han holdt en moderat fart (at han ble stoppet utenfor Theatercafeen viser det), og satte på ingen måte noen andre trafikkanter i fare.

At det virkelig skulle være nødvendig å sette i gang utrykking for å innhente denne langsomt syklende personen, og dermed i større grad enn syklisten selv sette øvrige trafikkanter i fare, viser vel at hensikten med politiaksjonen i dette tilfellet ikke helt var forstått av den tjenesteivrige politimannen......
Jan Motzfeldt Dahle
Holmlia, Oslo


Klagekor

Sykkel er vel og bra det, men hva med oss som går? Det har blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene. Enten det gjelder biler eller fotgjengere så skal det tas hensyn til syklisten først. De er et eneste stort klagekor. Ikke følger de trafikkregler og ikke tar de hensyn, de kommer bakfra i en forferdelig fart, og man kjenner lufttrykket når de farer forbi. Jeg går langs Akerselva til og fra jobb, men det er virkelig en ekstremsport.

I fjor høst gikk et familiemedlem på gangfelt i Grefsenveien nedenfor Storokrysset. Han ble "meiet" rett ned av en syklist som kom fra Storo. Fotgjengeren fikk brudd på hjerneskallen, brist i hovedpulsåren i halsen og var oppslått, gul og blå over hele overkroppen. Han lå på overvåkingen på Ullevål Universitetssykehus og det hele har endt med at han har mistet 80% av synet på det ene øyet. Han blir delvis arbeidsufør resten av livet.

Det som irriterer mye er at jeg som arbeidstaker er med på å betale for opparbeidelse av gang- og sykkelstier, som få syklister bruker. Nei alle skal sykle midt i kjørebanen enten det er sti eller ikke. De kjører på rødt lys, de kjører rett inn i rundkjøringer uten å se seg verken til høyre eller venstre, de tar det for gitt (rett og slett forlanger) at både bilister og fotgjengere skal se dem, og ikke minst, ta hensyn til dem først.

Går jeg i marka en søndag kommer de i flokk og følge anmass i full fart, noen ringer i bjella som et tegn på "Flytt deg her kommer jeg". Sykler du er du faktisk kjørende og det er fotgjengeren som er den myke trafikkanten.

Det må snart slås hardt ned på trafikkforseelser fra disse terroristene - når kommer det bøter til dem?

PS. De med vanlige klær kan enda gå an, men de med blanke bukser og fullt og dyrt utstyr ser helt gærne ut i blikket og tror de heter Hushovd alle sammen. Få dem vekk fra veiene!
En Superfotgjenger


Farlige strekninger

Anlegge sykkeltraseer er ikke bare å slenge opp en trase og slå seg på brystet og si at nå er det gjort. Har eksempler på regelrett farlige strekninger i vårt nærmiljø og understreker at dette er strekninger hvor det færdes mange skolebarn. Er selv med på "sykkelboomen" og skjemmes over mange av mine medsyklister (men jeg har sikkert mine overtråkk selv også)

For noen år siden ble sykkelvei langs Sørkedalsveien og videre ned Jon Smestadsvei og videre bort Monolittveien opprettet. Dette er rett og slett en farlig trase/utføring.

Etter Njårdhalen og nedover blir både gangfelt og sykkevei smalere og smalere. I bunn av bakken kommer sykler lett opp i 40-50 km i timen og gangfeltet er ikke mye over 1 meter bredt og sykkelsti litt bredere. Test med 1 barnevog og en møtende gående (ev med barnevog, hund, leie et barn el.) og en eller flere sykler nedover så skjønner dere situasjonen.

Den »nye» broen over trikken og inn i Jon Smestadsvei fungerer som en fartsrampe ned Jon Smestadsvei. Igjen så kommer sykler lett opp i 40-50 km i timen (og dette er 30 sone). Det har vært flere ulykker ved at det også kommer syklister ut i Jon Smestadsvei fra den gamle broen og disse har kræsjet med syklister ovenfra. Det blir også farlige situasjoner i bunn av veien (flere som har kræsjet her også). Etter at min datter hold på å bli påkjørt i veien av en syklist, dokumenterte jeg ulike hastigheter i Jon Smestadsvei og sendte til Samferdsel i kommunen. Jeg ba om hastighetsregulerende tiltak og skilting om 30 sone. Jeg fikk til svar at hastighetsregulerende tiltak kunne skade syklister og mhp skilting av 30 sone så var ikke dette vits i da syklister ikke tar hensyn til skilt.

Videre ned Monolittveien så er det ett sykkelfelt på hver side av veien. Når man sykler opp veien og kommer til «det vestre» Smestadkrysset, så går sykkelveien mellom de ulike filene. Denne bør fjernes/ flyttes – krysset er meget uoversiktlig og farlige situasjoner oppstår.
Torkel Muri



Hva mener du om sykkel-Oslo? Bruk kommentarfeltet under eller send oss en e-post (gjerne med bilder) på nett@dittoslo.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.