RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det finnes fortsatt røde vogner


Jøran Kallmyr. Foto: Kristin Trosvik
Jøran Kallmyr. Foto: Kristin Trosvik
Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr venter på svar fra Ruter, men sier det ikke blir ekstraavganger på Linje 4.

LAMBERTSETERBANEN: – Jeg har bedt Ruter om å svare på denne henvendelsen fra Behring. Dette er ikke en politisk sak, sier samferdselsbyråden men bekrefter at de nyeste rød vognene ikke skal skrotes.

– Det er ikke slik at alt rødt togmateriale skal skrotes, kun de togene som er 40-50 år gamle, sier byråden.

Hvorfor blir ikke disse rød vognene benyttet mellom Bergkrystallen og Majorstua i rushtiden?


– Det ville være et kostnadssluk hvis vi skal beholde kun fire-fem rød baner, man trenger en egen stab kun for å vedlikeholde disse vognene. Det ville tappe Ruter for verdier, sier byråden og legger til:

– Fordelen med de nye vognene, er at flere byer i Europa har disse. Derfor trenger vi ikke å spesialdesigne hver minste del.

Vil se på økt frekvens

Det er altså grunnen til at de nyeste røde vognene er parkert. Hva som skjer når opprustningen av Holmenkollbanen er ferdig er likevel uklart.

– Vi jobber med denne saken, men frem til da vil vi ikke kunne sette inn ekstratog på linje 4, sier Kallmyr. Samferdselsbyråden påpeker at hele Lambertseterbanen skal rustes opp til metrostandard i år. Penger til arbeidet er satt av i Oslopakke 3.

– Det er store grep som skal gjøres, og vi skal også se på muligheten for økt frekvens på strekningen.

Setter inn flere vogner

Kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift, Bjørn Rydmark, er smertelig klar over at det har vært trangt på Lambertseterbanen i en periode.

– Vi har ikke hatt vogner nok. Men fra og med mandag satt vi inn ekstravogner på to avganger, så nå kjører seks av ti avganger med seks vogner, sier Rydmark. Et nytt togsett blir fortløpende levert hver fjortende dag og alle disse skal settes inn på linje 4 inntil alle ti avganger har seks tog. Rydmark bekrefter at de røde vognene på Holmenkollbanen ikke er skrotet.

– Men de er tatt ut av drift, hva som vil skje videre med disse vet vi ikke. Det vil kreve en del investeringer for å få disse i god kjørbar stand. Det er bare laget seks av disse togene, de såkalte T2000-togene. De er de eneste av sitt slag i verden, så skal de kjøres igjen så må vi ha førere og teknikere med riktig kompetanse, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere