RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det fins en politisk løsning


Fagorganiserte Thor Bugge og Wiggo Vinje i dialog med Karsten Sølve Nilsen og Vidar Berget fra Alnaelvas venner.
Fagorganiserte Thor Bugge og Wiggo Vinje i dialog med Karsten Sølve Nilsen og Vidar Berget fra Alnaelvas venner.
Tonen var overraskende gemyttlig da fagorganiserte ved Alnabruterminalene inviterte til befaring og dialog i forrige uke.

ALNABRU: Alnabruterminalene trenger modernisering og mer plass for å kunne øke godsmengden på jernbane. Samtidig jobber kommunen for gjenåpning av Alnaelva gjennom samme område. De motstridende interessene har ført til forsinkelser i planarbeidet.

Forrige onsdag inviterte "Korridoren nettverket" av fagorganiserte på Alnabru til befaring. Representanter fra Alnaelvas venner, Oslo Elveforum, lokalpolitikere og andre interesserte stilte opp.

Debatten som fulgte viste at et kompromiss neppe sitter så langt inne som tidligere antatt.

Vi er ikke imot åpning av Alnaelva. Her må det finnes en løsning. Men hvis det ikke går, så vet dere hvilket standpunkt vi har, sa klubbleder Wiggo Vinje.

Ja, og da vet dere hvilket standpunkt vi også har, sa Karsten Sølve Nilsen fra Oslo Elveforum.

Viktig kulturminne

Hovedtillitsvalgt Thor Bugge ser på planforslaget fra Statsbygg som et kompromissforslag, og mener det tar vare på elva.

Det er ganske mange som jobber her. Posten ønsker å bygge på NRF-tomta. Hvis det ikke er muligheter for å utvikle, vil det ikke være levedyktig her, sa han.

Alnaelvas venner ønsker imidlertid å åpne Alnaelva over NRF-tomta, og gjøre hele tomta til et grøntområde. De innser imidlertid at det kan bli nødvendig med et kompromiss.

Det er viktig å ta vare på historien. Elva er et viktig kulturminne, og identiteten ligger i denne nerven. Det er ikke bare ren idealisme. Dersom Alnaelva skal åpnes, må den få en sammenheng, ellers er det som å kutte en nerve på midten, sa Sølve Nilsen.

Vi ønsker alles beste, og håper på en fornuftig løsning, sa Bugge.

Leder av Alnaelvas venner Vidar Berget understreket ønsket om å få opp Alnaelva til et sammenhengende belte, og sammenliknet elva med et perlekjede.

Har man 90 prosent av et perlekjede, har man i praksis ingenting, mente han.

Men fins det egentlig et historisk løp? Jeg er enig i at perlekjeder er fine, men syns det blir veldig dyrt, sa Wiggo Vinje.

Sammenhengende vei

Karsten Sølve Nilsen medga at det er problematisk å snakke om et historisk løp, ettersom elva har endret løp flere ganger gjennom historien. Han ønsket likevel en sammenhengende tur- og sykkelvei langs elva, som kan gi samspill mellom natur og by.

Det er viktig for oss at elva henger sammen.

Både Karsten Sølve Nilsen og Vidar Berget var godt fornøyde etter befaringen.

Jeg syns vi hadde en god dialog, og er glad for at vi ble invitert. Det vil være en fordel for alle parter at vi finner en løsning når vi nå skal skrive byhistorie, sier Sølve Nilsen til Lokalavisen Groruddalen.

Jeg følte de var interessert i hva vi hadde å si. Likevel savnet jeg Plan-og bygningsetaten på befaringa. Det er uansett godt å høre at ingen her tenker verre enn Statsbygg, sa Berget.

Det fins en politisk løsning på dette, avsluttet Sølve Nilsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere