*Nettavisen* Nyheter.

Det vellykkede grepet

Bryteskolen har mye av æren for at Lambertseter Bryteklubb er der de er i dag. Og denne høsten er skolen større enn noen gang.

Lambertseter: Ja, så mange som dette har vi aldri hatt her før. For oss er det selvsagt veldig koselig med så mange unge brytere, sier trener Terje Johnsen.

Rekorden for antall deltakere på bryteskolen var elleve før årets skole startet opp. Da Nordstrands Blad besøkte treningen i forrige uke, var det nærmere 20 ivrige barn innom brytehuset på Lambertseter.

Jeg var med på skolen i fjor også, og synes dette er kjempegøy. Det morsomste er å gå kamper, sier Mike Alex Friday.

Gode resultater

Terje Johnsen var initiativtaker da Lambertseter lanserte sin første bryteskole sesongen 99/00. Mye er forandret siden den gang.

Da hadde vi bare fire aktive utøvere i klubben, og tenkte vi skulle prøve å dra i gang en bryteskole i tillegg. Etter det har vi hatt en voldsom vekst, og nå er det 25-30 som trener her fast ved siden av skolen, sier Johnsen.

Også resultatmessig har det gått fra elendig til knall for Lambertseter.

Vi var bortimot den dårligste klubben i landet ved årtusenskiftet, men er nå blant annet best blant 15-åringene på landsbasis. I tillegg er vi også veldig gode i ungdomsklassen, sier trener Glenn Englund.

Også resultatene gir Johnsen og Englund bryteskolen æren for.

De fleste som gjør det godt nå er folk som startet som bryteskoleelever, og som har utviklet seg videre.

Savner flere jenter

Det er ennå ikke for sent å bli med på denne sesongens bryteskole. På Lambertseter er det aktivitet helt fram til 19. desember for interesserte barn i alderen 6-12 år, der det er lagt opp til totalt tolv treningskvelder.

Jenny Kristine R. Olsen er eneste jente på bryteskolen. Hun legger ikke skjul på at hun håper å få selskap av andre jenter, selv om det også er morsomt å bryne seg på gutta.

Bryting er kjempemorsomt, så flere bør prøve dette, understreker 6-åringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.