Dette bilmerket er best på utslipp

Fiat har det laveste utslippet av klimagassen CO2 i Norge.

Fiat har det laveste utslippet av klimagassen CO2 i Norge. Foto: Foto: Fiatautopress

Fiat selger bilene med lavest utslipp i Norge, og oppfyller allerede regjeringens 2012-mål.

Fra 2012 skal nye personbiler i gjennomsnitt ikke slippe ut mer enn 120 gram CO2. Den forrige Stoltenberg-regjeringens beslutning står fast. Kravet er identisk med EUs krav til bilprodusentene.

For å nå målet er bilavgiftene lagt om, slik at CO2-komponenten har erstattet motorvolumet i den tredelt oppbygde engangsavgiften (motoreffekt, CO2-utslipp og bilens egenvekt).

Har vært en suksess

Så langt har avgiftsomleggingen vært en suksess, og gitt betydelige endringer i kjøpernes valg av bil.

Tall bransjenettstedet BilNytt.no har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, og deretter bearbeidet, viser en gjennomsnittlig utslippsreduksjon på 34 prosent fra 2005 og fram til nå.

Kia er merket med størst forbedring. Fra å ha vært en versting befinner Kia seg nå på pallplass etter en reduksjon på hele 48 prosent. Volvo, BMW og Mazda kan også vise til formidable utslippsreduksjoner.

Bare i Fiat i mål

Men kun ett merke – Fiat – er allerede i mål, og har krøpet ned til et gjennomsnittsutslipp på 120 gram CO2/km.

Årsaken ligger i at Fiat nesten ikke selger annet enn små og drivstoffgjerrige biler i Norge. På plassen etter Fiat kommer Kia (127 gram), deretter Citroën og Toyota (130 gram).

Japanere på gal vei

Ifølge BilNytt-tallene leverer Volvo (minus 18 prosent), Opel (minus 15 prosent) og VW (minus 13 prosent) den største reduksjonen når hele fjoråret måles mot utviklingen så langt i år.

For Mitsubishi går utviklingen i gal retning. Reduksjonen de siste fem årene er beskjeden (minus 13 prosent), mens utslippet faktisk har økt fra 2009.

Også for Honda, som smykker seg med den hybride lavutslippsbilen Insight, har gjennomsnittlig utslipp økt i år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.