Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette blir en bestselger

Mitsubishis nye ASX har alt som skal til for å bli en 4x4-vinner.
Mitsubishis nye ASX har alt som skal til for å bli en 4x4-vinner.
Mitsubishi Outlander er landets mest kjøpte firehjulsdrevne personbil. Lillebror ASX kan bli den neste bestselgeren.

Plass til 416 liter sier Mitsubishi. Men reservehjulet tar mye plass

Her gjenkjennes mye fra storebror Outlander.

Skoda Yeti, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 og til en viss grad Toyota Urban Cruiser oppgis som viktigste konkurrenter.

ASX kombinerer stasjonsvogn og SUV.

ASX er 37 cm kortere, 300 kilo lettere enn Outlander og har en ny og langt mer sofistikert dieselmotor.

Har man først vendt seg til firehjulsdriftens ubetingede fordeler på dårlig brøytede vinterveier, gir man nødig avkall på disse.

Firehjulstrekket kobles inn når man trenger det.

Kombinasjonen av nordmenns hang til firehjulsdrevne biler, kombinert med EUs krav om lavere utslipp, gjør at vi våger påstanden.

Hver fjerde bilkjøper velger nå en firehjulsdrevet personbil, og gammel vane er som kjent vond å vende. Har man først vendt seg til firehjulsdriftens ubetingede fordeler på dårlig brøytede vinterveier, gir man nødig avkall på disse.

Dessuten liker mange den høye sittestillingen en SUV kan tilby.

Storebror på topp

I lys av slike behov har Mitsubishi solgt inn Outlander som en vinner. Men bilen er stor og litt tørst. Likevel; ser vi nøyere etter under skallet, så bygges ASX over samme lest som Outlander (og for den saks skyld også Lancer).

Men ASX er 37 cm kortere, 300 kilo lettere og har en ny og langt mer sofistikert dieselmotor, som i «norgesbilen» effektreduseres fra 150 til 115 hk for å spare avgiftskroner, dog uten at dette går utover drakraften (300 Nm).

Sammenliknet med Outlander senkes utslippet fra 177 til 145 gram CO2/km

Dette er årsaken til at Mitsubishi kan prise nye så ASX aggressivt. Det vil si fra 298.000 kroner med nevnte motor. Toppmodellen med 115 hk og «alt» utstyr havner rett under 340.000 kroner.

Det er snaut 20.000 kroner mindre enn hva Skoda tar for konkurrenten, Yeti, med full utstyrspakke og 110 hk dieselmotor.

Glem bensin

ASX kan du for så vidt få fra 246.900 kroner, men da med drift på bare forhjulene og 117 hk bensinmotor. Så glem den. Dette handler om firehjulsdrift (75 til 80 prosent vil velge slik teknikk, tror importørdirektør Bernt G. Jessen) og dieselmotor.

Skoda Yeti, Nissan Qashqai, Suzuki SX4 og til en viss grad Toyota Urban Cruiser oppgis som viktigste konkurrenter.

Yeti er mer kasseformet og har en mer fleksibel bagasjeplass enn ASX, fordi baksetene i Yeti kan fjernes ett og ett. I ASX klappes seteryggene ned med et håndgrep til helt flatt bagasjeromsgulv, som åpner for totalt 1193 liter bagasje.

Men hvorfor ikke fjerne reservehjulet for å øke volumet og redusere bilens vekt ytterligere?

4x4 ved behov

4,30 meter lange ASX framstår som en blanding av SUV og stasjonsvogn. Slik er den også å kjøre. Du sitter høy med god oversikt i en lettkjørt og ganske komfortabel bil.

Firehjulsdriften kobles inn med et lite ratt, som i neste posisjon også låser senterdifferensialen for enda bedre framkommelighet. Normalt trekker ASX på forhjulene.

Holder ikke 115 hk kan bilen selvfølgelig leveres uten «plombe» og med 150 hk. Men da skvetter prisen tilsvarende opp.

Mitsubishi garanterer fortsatt sine biler i fem år.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!