*Nettavisen* Nyheter.

Dette er familievinneren

Testvinner med høyt utstyrsnivå og god komfort. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Peugeot 508 hybrid kjører bra, har presis styring og tilbyr mye komfort.

Klikk på bildet for å forstørre.

Selv på tre hjul klarte bilen seg fint.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mye plass til hele familien i VW Passat Alltrack og Peugeot 508 hybrid.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilkjøpere som ikke vet hva de skal velge, ender ofte med Passat.

Klikk på bildet for å forstørre.

De færreste våger seg utfor en så bratt bakke som denne.

Klikk på bildet for å forstørre.

Få problemer på skogsveiene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nøkternt tysk førermiljø i Passat.

Klikk på bildet for å forstørre.

Rikelig med informasjon for sjåføren.

Ukens testbiler er litt «i pose og sekk»-biler. De tilbyr stasjonsvognenes komfort og rommelighet i kombinasjon med SUV-enes framkommelighet. For mange er derfor testbilene et mer funksjonelt alternativ til SUV rett under den halve millionen.

Spennende løsning

Utfordringen med firehjulstrekk løses imidlertid på vidt forskjellige måter. Volkswagen satser fortsatt på velprøvde Haldex 4, der elektronikk og en lamellclutch bestemmer når bakhjulene skal kobles inn. Tusenvis av nordmenn kjører rundt med dette eller et lignende system i sine firehjulstrekkere.

Peugeot tar 4x4-teknikken til et høyere nivå i 508 hybrid. Her er tradisjonell dieselmotorteknologi som er koblet til forhjulene, kombinert med elektrisk drift av bakhjulene. Bilens elektronikk samordner de to separate framdriftssystemene enten for å oppnå lavest mulig forbruk eller best mulig framdrift.

Testteamet synes Peugeots løsning er svært spennende. Spørsmålet er bare hvordan et slikt firehjulsdriftsystem fungerer i praksis når man virkelig trenger drift på alle hjul.

Peugeot 508 hybrid

For å teste ut firehjulsdriften tok vi begge bilene med til offroadløypa ved Norsk Trafikksenter i Solør. Her skulle det vise seg at Peugeots måte å løse 4x4-utfordringen på overrasket positivt.

Bilen tok seg langt bedre fram enn fryktet, også i de altfor bratte bakkene med løst underlag. Ved et av tilfellene ble vi stående fast med Alltrack, men ikke med 508.

508 er etter vår mening en undervurdert bil. Den kjører bra, har passe presis styring og tilbyr mye komfort. Den slår ikke like hardt i fjærene på dårlig vei som Passat, og gir bra kvalitetsfølelse med et lekkert interiør. I det hele tatt er 508 hybrid en bil man raskt blir glad i. Med 160 dieselhester foran og 40 elektriske hester på bakhjulene, skulle en tro dette sparket godt fra. Men kun ved å vri på sportsknappen vekkes hele stallen til liv.

Stor lommebok

508 hybrid koster rundt 100.000 kroner mer enn den mindre 3008 med samme teknologi. Ideelt sett burde Peugeot valgt en mindre dieselmotor og gjennom det senket prisen og nådd et bredere publikum, men teknologien er i utgangspunktet så kostbar at det har ikke Peugeot råd tid.

Derfor lesser de heller bilen ned med utstyr for å appellere til kunder med god økonomi. Derfor hadde testbilen både elektrisk massasje i seteryggen, digert glasstak, dieseldrevet tilleggsvarmer, headupdisplay og uttrekkbar sittepute à la BMW og Opel.

Hybrid betyr for mange lavt forbruk. Og på papiret klarer Peugeot 508 seg med 0,41 liter/mil mot Passat som bruker 0,58 l/mil. Vår test viser langt mindre forskjell: 0,67 liter/mil for 508 og 0,71 l/mil for Alltrack.

En så kostbar bil som 508 hybrid, med så dårlig sikt på skrå bakover, bør ha ryggekamera. Det har den ikke. Høy tilhengervekt kan være viktig for mange. Tilhengervekten oppgis til 1100 kilo på 508 hybrid mot 2000 for Passat Alltrack. Vi merket oss også den lange startprosedyren. Å fyre opp denne bilen er omtrent som å få i gang en datamaskin, men så er den jo egentlig også en stor datamaskin på hjul.

VW Passat Alltrack

Et sosialt sikkert valg og en standardbil som passer for de fleste. Kommer du ikke på noe annet å kjøpe og har behov for en familiebil med mye plass, så kjøp Passat, en bestselger i Norge som har det meste.

Alltrack tilbyr funksjonalitet på tysk, og det er vanskelig å finne noe å klage over. Bilen tar seg godt ut, og firehjulsdriften hjelper deg langt når hytteveien er på sitt dårligste.

Selv om Alltrack rager tre centimeter høyere over bakken enn standardvarianten (til 16 cm bakkeklaring mot Peugeots 18 cm), er den på ingen måte noen terrengbil.

Komforten lider noe under svær fast fjæring. Til gjengjeld trekker bilen hele 2000 kilo og krever utvidet førerkort om vogntogvekten utnyttes maksimalt. Passat leveres med DAB+ radio som standard.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.