RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er Hondas grønneste


Trår du forsiktig på gasspedalen, vil ikke denne bilen ruinere deg.
Trår du forsiktig på gasspedalen, vil ikke denne bilen ruinere deg. Foto: Alle foto: Øivind Skar
Nye Honda Jazz er ikke bare grønn å se på.

Bensin/elektriske hybridbiler vinner stadig flere venner i Norge fordi det norske avgiftssystemet gjør dem rimelige i innkjøp. At de forholdsvis avanserte bilene i tillegg er rimelige å drifte kommer som en ekstra bonus.

Men den viktigste grunnen til at Honda nå har «hybridifisert» siste generasjon av lille Jazz, er EUs generelle krav til lavere forbruk og utslipp. Hybridteknologi er en av flere mulige veier for å nå målet. I Jazz vil elmotorens hovedoppgave være å motvirke/utjevne forbrenningsmotorens svakheter, særlig ved lave turtall.

Hva snakker vi om?

Femdørs småbil, og den første i klassen som hybrid. Jazz er i tillegg mer praktisk enn de fleste av konkurrentene, og regnes som en av de mest driftssikre bilene i verden.

Hvordan er den å kjøre?

Denne bilen blir du raskt glad i fordi den er så lettkjørt. Den triller av sted som om den aldri skulle gjort annet. Du tenker egentlig aldri over at den er en hybrid.

Start/stopp-teknologien virker forresten ikke når det er kaldt, noe som her i landet i praksis betyr at den knapt virker halve året.

Jazz hybrid leveres kun med CVT-giring (kontinuerlig, variabel transmisjon). Deilig.

Hva er under panseret?

Hybridløsningen er i prinsipper lik den som brukes i den større Insight. Bensinmotoren yter 88 hk og elmotoren 14 hk. Elmotoren brukes til å kompensere for bensinmotorens svake moment ved lave turtall samt til å forbedre akselerasjonen.

Fordi Insight er en større og tyngre bil, passer denne hybridteknologien bedre i den lettere Jazz. Dette er etter vår mening optimalt i forhold til vanlig bruk av bilen.

Hva gjør den spesiell?

Naturlig nok hybridteknologien, som du bare merker når den grønne knappen trykkes inn. Men grønn knapp betyr ikke uten videre lavere forbruk, men kun at gasspedalen blir tyngre å trykke inn. Forbruksgevinsten ligger i så fall her.

Jazz er den eneste bilen i klassen hvor bakseteputene kan løftes opp for å gi bilen et ekstra bagasjerom.

Hva er bilens svakheter?

Setene. Billige biler har billige seter. Men litt bedre seter – spesielt foran – ville gjort Jazz hybrid til en soleklar vinner i klassen.

Å kjøre hybrid blir fort en konkurranse om forbruk, hvor den som sitter bak rattet konkurrerer med seg selv. Å starte på 0,4 liter/mil byr ikke på noe problem. Men så kryper forbruket sakte oppover med økt kjøredistanse, og legger seg til slutt rundt 0,5 liter/mil i gjennomsnitt.

En tilsvarende liten dieselbil med sparemotor klarer seg med 0,40 – 0,45 liter/mil i gjennomsnitt. De to løsningene vil gi omtrent samme CO2-utspill, men siden dieselprisen ligger rundt en krone under bensinprisen per liter, er det et regnestykke om hva som lønner seg.

Hvem passer den for?

Du behøver slett ikke være grønn på fingrene for å like denne bilen. For Jazz passer for alle som vurderer å kjøpe ny småbil. Brukt Jazz (uten hybridteknologi) vil for mange være et godt kjøp.

Hva koster den?

Fra 217.900 kroner. Det er omtrent det samme som klasseleder VW Polo med dieselmotor og automatgir (DSG) koster.

Konkurrenter?

Alle småbiler, og her er valgene mange. Men ingen av dem er hybride. Først om et år lanserer Toyota Yaris-modellen som hybrid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere