RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er interessant!

Oslo Sporveier har sansen for SV sitt forslag. - Det er absolutt mulig å få til, sier administrerende direktør Øystein Svendsen.

OSLO: Sjefen i Oslo Sporveier tror det er mulig å doble frekvensen på Grorudbanen tidligst fra sommeren 2007. Men da må det mer penger på bordet fra politikerne. - Det vil jo koste litt å holde liv i den gamle vognparken. Jo eldre den blir jo flere feil vil oppstå, sier Øystein Svendsen.
Sporveien har ikke regnet på hva en slik løsning vil innebære av kostnader. Det vil de gjøre dersom bystyret ønsker SV sitt forslag realisert. Uansett er de positiv til å framskynde planene om frekvensøkning på Grorudbanen. Den mest sannsynlige løsningen i første omgang er t utvidet tilbud i rushtiden.
- Det vil nok koste for mye penger å kjøre slik gjennom hele driftsdøgnet, sier Svendsen. Dagens rutetilbud krever at 42 vogner er i drift. For å øke til 7,5 minutters ruter må det settes inn 21 til. Svendsen mener det er realistisk å få dyttet inn ett ekstra tog innimellom.
- Vi kan kjøre inn et tog som er halvparten så stort. Da går vi fra 42 vogner til 63 på linje 5, sier Svendsen.
- Hva trenger dere for å kjøre full vognkapasitet hvert 7,5 minutt? - Da må vi ha 84 vogner. Vi må nok vente til 2008 før vi klarer det, spår Svendsen.
Svendsen mener det er fullt mulig å kjøre med de gamle vognene litt til, slik SV har skissert. Men det vil øke driftsutgiftene.
- Det må vi regne på når den forhandlingen starter. Vi skal uansett stille opp. Så lenge det følger penger med en sånn idé, er det ingenting som er bedre. Vi er jo veldig interessert i å bidra til å gi et godt kollektivtilbud, avrunder sporveissjefen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere