RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er Oslos nye bysykler

Mandag ble den nye bysykkelen presentert. Denne settes ut fra 1. april 2016, og det blir vesentlig flere både sykler og stativer enn det har vært tidligere.
Mandag ble den nye bysykkelen presentert. Denne settes ut fra 1. april 2016, og det blir vesentlig flere både sykler og stativer enn det har vært tidligere. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten
Sist oppdatert:
Tredobling av sykler og stativer - også utenfor Ring 2 - blir virkeligheten for Oslos bysyklister neste år.

OSLO: - Dette er veldig bra, sier sykkelbyråd Guri Melby (V) etter at hun har vært ute på en liten jomfrutur på den splitter nye bysykkelen. 

For fra 1. april 2016 trilles totalt 3.000 flunka nye sykler ut i totalt 300 stativer rundt om i Oslo.

Mens syklene tidligere har vært konsentrert i bykjernen, innenfor Ring 2, vil omtrent en tredjedel av stativene stå mellom Ring 2 og 3 fra og med neste år.

Her tester sykkelbyråd Guri Melby (V) den nye bysykkelen:


Video: Hege Bjørnsdatter Braaten

SYKLER DU I OSLO? FORTELL OM DINE OPPLEVELSER I KOMMENTARFELTET UNDER!

Les også: 1,2 milliarder til sykkel i Oslo

Større hjul og lettere ramme
I tillegg er det en helt ny design på syklene, som skal gjøre det mer attraktivt å sykle.

- Det er en helt ny sykkel. For det første så er den mye lettere, og den har større og bedre hjul. I tillegg er det et bedre girsystem, som ikke har noen friksjon. Det gjør det bedre å sykle, forklarer Axel E. Bentsen, i Urban Infrastructure Partner AS.

Sykkelen er designet av Frost Produkt - for øvrig et lokalt firma, som holder til på Rosenhoff. Dette blir altså Oslo-sykkelen framfor noe.

- Vi er kjempestolte! I fjor hadde vi over én million utlån av sykler. Nå håper vi at vi på sikt kan tredoble dette, sier Bentsen.

Slik vil de nye bysykkelstativene se ut, med egen berøringsskjerm, der man blant annet kan leie sykler for enkeltturer.


Les også: 100 grunner til å elske Oslo: Byen rundt på to hjul

Skal bli slutt på tomme stativer
Og for å få til det er det avgjørende at kapasiteten økes betraktelig.

Per nå opplever mange tomme stativer der de bor, mens om man er så heldig å kapre en sykkel på vei ned til sentrum på jobb, ja, så er stativene smekkfulle, så man må sykle rundt for å finne parkering.

- Med flere stativer og flere låser vil vi få en bedre flyt i bruken. I tillegg skal flere jobbe med å flytte syklene rundt, forklarer Bentsen. 

Målet er at det innenfor Ring 1 ikke skal være mer enn 250 meter mellom hvert stativ.

Les også: Oslos «hippeste gate» får en solid ansiktsløftning

Kan leie for én tur
Per nå kan man kun ha årsabonnement på bysyklene. Jovisst er det billig, med kun 110 kroner per sesong, men får man for eksempel besøk eller det er turister i Oslo som vil på sykkeltur, ja, da er det ikke fullt så enkelt.

Med egen holder til smarttelefonen eller lesebrettet kan du enkelt få din egen gps på bysykkelen.

Turister kan i dag leie kort hos turistinformasjonen, men er du på Løkka og vil ta med et par utenbysbesøkende på tur ned til Aker Brygge, ja, da har du et problem.

- Fra neste år vil omtrent alle stativer får en interaktiv skjerm, der man enkelt kan hente ut en sykkel for én tur, eller noen timer. I tillegg kan de som allerede er abonnenter hente ut en sykkel til en venn, mot en liten sum, sier Mats Lundquist, daglig leder i Clear Channel, som driver bysykkelordningen i Oslo.

Les også: Fjerner parkeringsplasser i Oslo sentrum

Tror flere vil sykle
Sykkelbyråd Guri Melby (V) er selv syklist, og har flere ganger brukt bysyklene. Hun gleder seg over den nye sykkelen.

Sykkelbyråd Guri Melby (V) fikk teste de nye bysyklene mandag, og var veldig fornøyd med resultatet.

- Det første jeg merket var at den er veldig mye lettere. Det tror jeg er bra når vi utvider tilbudet, for da blir bysykkelen et reellt alternativ til å eie egen sykkel, sier hun, og legger til:

- Jeg synes det er morsomt å se at folk som kanskje normalt ikke ville syklet, for eksempel menn i dress på vei fra ett møte til et annet, bruker bysyklene. Jeg har tro på at vi kan øke antall syklister ganske kraftig når vi nå utvider tilbudet. 

Ett mål er å øke andelen syklende studenter. Per nå er det bare fem prosent av studentene i Oslo som sykler.

- Derfor er det viktig at vi holder prisene lave, og da må vi også akseptere reklame, sier Melby.

Les også: - Oslos verste sykkelgate

Øker prisene
Per nå er bysyklene i hovedsak reklamefinansiert. Dette for at prisen per abonnent skal kunne holdes lav. Dette vil fortsette også neste år, men med en utvidelse av tilbudet, vil prisen øke noe.

- Ja, den vil øke noe, men ikke opp mot Stockholm-nivå. Der koster det rundt 350 kroner i året. I Oslo tenker jeg vi vil se en pris opp mot 200 kroner for en sesong, sier Bentsen.

Om du ikke er av den tålmodige typen, så finnes det faktisk en mulighet for å teste de nye syklene allerede i år.

For i august settes det opp et pilotstativ med noen nye sykler i nærheten av Rådhuset. Disse kan eksisterende abonnenter få teste - men husk at du da må parkere på samme sted som du hentet sykkelen.

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Til venstre en oversikt over dagens bysykkelstativ. Etter all sannsynlighet kartet til høyre vise oversikten slik den vil bli fra neste sesong.


Les også: «Syklister er de verste parasitter»

SYKLER DU I OSLO? FORTELL OM DINE OPPLEVELSER I KOMMENTARFELTET UNDER!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere