*Nettavisen* Nyheter.

Dette er Oslos «verstingkryss»

  Foto: Foto: Magne Mellem Enoksen

I krysset Bispegata/Oslogate er det farlig å være syklist i Oslo.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hans-Olaf Lier forteller at krysset Bispegata/Oslogate er en versting i bybildet. Foto: Foto: C. Svendsen

GAMLEBYEN: – I Bispegata/Oslogate har vi mange påkjørsler av sykler i vår krets, sier politioverbetjent Hans-Olaf Lier.

Tallene har Hans-Olaf Lier hentet fra en undersøkelse Aftenposten gjorde. I følge avisen var det 12 sykkelulykker i det nevnte krysset i 2012. Situasjonen er omtrent den samme i dag. Krysset er og blir en versting.

Likevel kan ikke politiet vite det eksakte tallet på sykkelulykker her, det er nemlig mange som ikke melder i fra.

– Syklistene reiser hjem og slikker sårene sine, sier han.

LES OGSÅ: 40 sykler funnet i skogkanten

Kjører på rødt

Årsaken til påkjørslene er kanskje ikke det en skulle tro.

– Her er det så mange syklister som ikke følger trafikkreglene. De blir for utålmodige og kjører rett over gaten på rødt lys, forteller Lier.

HER KJØRER SYKLISTEN PÅ RØDT

Så hvorfor kjører så mange på rødt?

Inntrykket er at det er lettvint å gjøre det, mener Lier. Syklistene ser ikke faren i det.

En annen grunn er at sykling på rødt antakelig har en ringeffekt.

– Noen ser at andre gjør det, og velger derfor å gjøre det selv. Det blir som når vi lærer barna våre å ikke gå over på gaten på rødt lys. De kommer likevel til å krysse gaten på rødt lys, dersom de ser at andre voksne gjør det.

LES OGSÅ: Kjørte på syklist før han denget løs med jernstang

Aldri ens egen skyld

Lier mener at de aller fleste som ferdes i trafikken kan reglene. Men blant bilistene og syklistene herjer det en “oss og dem- mentalitet”.

– Når vi stopper den ene gruppen skylder de på den andre gruppen. Det er hauger med bortforklaringer dersom det har vært en konfrontasjon med bil og sykkel. Det er et fåtall som sier rett ut at det var ens egen skyld, forteller trafikksjefen.

Han peker også på at fotgjengerne kan utgjøre en risiko i Oslos trafikkbilde. Rett og slett fordi fotgjengeroverganger ikke brukes.

– Vi kan anmelde fotgjengere for å ikke gå over et fotgjengerfelt, dersom det finnes i nærheten. En som går er pliktig til å benytte det, forklarer Lier.

Og dersom det ikke er fotgjengerfelt, skal man gå rett over veien, og ikke på skrått.

– Veitrafikkloven og bydirektivene gjelder for alle.

LES OGSÅ: Mor og sønn på sykkel i dramatisk bilulykke

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.