RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er Peugeots beste!


Med Peugeot 508 skjerpes konkurransen i familiebilklassen.
Med Peugeot 508 skjerpes konkurransen i familiebilklassen. Foto: Alle foto: Øivind Skar
508/508 SW er en klassisk storbil.

406 var en suksess for Peugeot i Norge. Stasjonsvogn med digert bagasjerom og god komfort gjorde bilen til en storselger og Peugeot til et av de største bilmerkene i Norge.

På grunn av nedprioritert bagasjerom gikk det heller dårlig med oppfølgeren 407/407 SW. Salgstallene sank som en stein. Med 508, som erstatter både 407 og storbilen 607, håper Peugeot å ta igjen noe av det tapte.

Hva slags bil snakker vi om?

Klassisk storbil, komfortabel, godt pakket og praktisk. I Norge er det stasjonsvogna med dieselmotor som gjelder. Dette er Peugeots beste bil så langt. Får du ikke med deg feriebagasjen her, drar du på for mye.

Hvordan er den å kjøre?

508 kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Veioppførselen peker mer mot komfort enn sportslighet. Med fransk opphav skulle man tro 508 plasserte seg som klassens mest komfortable, men det stemmer ikke – på grunn av noe høyt innvendig støynivå.

Likevel er dette en lett bil å like, fordi den kombinerer sittestilling, komfort og kjøreegenskaper på en måte som passer mange. Klimaanleggets kapasitet holder unna for fullastet bil selv i regnvær.

Hva er under panseret?

Bilen leveres med en rekke motoralternativer. Testbilens 1,6 liters motorvolum og 112 hk er det minste og rimeligste alternativet. Mange vil hevde at det er i svakeste laget, men der protesterer vi. 254 Nm i dragkraft holder i massevis innenfor norske fartsgrenser. Husk at for et par tiår siden var dette en diger motor forbeholdt store biler.

Lavt forbruk gjør bilen til en sparebøsse. 0,55 liter/mil over 1200 km med opplastet bil trekker opp.

Hva gjør den spesiell?

Det digre glasstaket gjør kupeen lys og trivelig. Xenonlys som følger bilens styrebevegelser setter vi pris på.

Hva er bilens svakheter?

Tidligere kunne Peugeot tilby sjusetere av sine største stasjonsvogner. Dette tilbudet er nå erstattet av konsernets flerbruksbiler. Ei heller står firehjulstrekk på ekstrautstyrslisten, selv om hver fjerde nye bil i Norge selges med 4 WD.

Et noe høyt hjulstøynivå rekker ned. Vi målte innvendig 67 dB (A) støy i 80 km/t mot 65 dB (A) i Ford Mondeo og 63 dB (A) i Volvo V70, alle med samme motor og på samme underlag.

Peugeot 508 tilbys heller ikke med samme omfattende sikkerhetspakke som Volvo.

Hvem passer den for?

Alle med behov for mye plass. Her er bare å lesse inn.

Hva koster den?

For å hevde seg prises 508 aggressivt. Med begynnerpris på 287.000 kroner koster 508 SW eksempelvis 10.000 kroner mindre enn Ford Mondeo og 63.000 kroner mindre enn Volvo V70, begge med identisk motor.

Konkurrenter?

Alle de store familiebilene; Citroën C5, Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Vectra, Skoda Superb, Toyota Avensis, VW Passat, Volvo V70.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere