RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette fikser du enkelt selv


Dekkontrollen tar du selv. For lavt dekktrykk gir dårligere veigrep og sliter dekket på sidene. Er dekket slitt i midten, er trykket for høyt. Mønsterdybden på sommerdekk skal være minst 1, 6 mm, men NAF anbefaler minst 3 mm.
Dekkontrollen tar du selv. For lavt dekktrykk gir dårligere veigrep og sliter dekket på sidene. Er dekket slitt i midten, er trykket for høyt. Mønsterdybden på sommerdekk skal være minst 1, 6 mm, men NAF anbefaler minst 3 mm. Foto: Alle foto: Bertil Ericson/Scanpix
Ved å være litt serviceminded overfor egen bil, kan du forebygge problemer og spare penger.

– Første punkt må være å slå opp i den boka folk flest leser altfor lite i. Instruksjonsboka, altså. Der finner man som regel et kapittel som heter «gjør det selv», tipser Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsansvarlig i NAF.

I dette kapittelet er det, naturlig nok, mye som ikke nevnt. For selv eldre biler inneholder raffinert elektronikk, styreenheter og avansert teknikk. Ikke noe å kaste seg over for hvem som helst, det konstaterer både Engebretsen og hans kollega i bransjen, bilmekaniker Niclas Karlsson.

– Man skal være klar over at nesten alle biler i dag er avanserte, og det kreves spesialverktøy til mange reparasjoner. Så hvis man ikke har spesialkunnskaper, bør reparasjoner overlates til et verksted, sier Karlsson.

–Vedlikeholdsarbeid kan man derimot med fordel gjøre selv. Man bør regelmessig se over bilen, og blant annet sjekke at batteriet er rent, at hengsler er smurt, og at kabelsko og klemmer sitter ordentlig fast, sier Karlsson.

Olje og filter

bil

MOTOROLJE: Vær nøye med å bytte motorolje ifølge intervallene i serviceheftet. Oljen både smører og holder motoren ren. (FOTO: Scanpix)

Noen av Karlssons kunder velger å bytte olje og filter selv. Resten av servicen – som kontroll av bremser, elsystem og viftereim – overlater de som regel til fagmannen.

– Vil man bytte olje og filter selv, er det greiest å kjøre til en hall der man kan heise opp bilen. Ikke glem å bytte pluggens pakninger og å fukte det nye filterets tetningsring med litt olje, sier Niclas Karlsson.

Rens bremseskivene

bil

HJUL: Sjekk at hjulmutterne er skikkelig skrudd til. (FOTO: Bertil Ericson / Scanpix)

På denne tiden er det også på tide med en grundig vårrengjøring og polering av karosseriet, hvis man ikke allerede har gjort det. I samme slengen anbefaler Jan Ivar Engebretsen at man rengjør bremseskivene, som har en tendens til å ruste raskt, særlig på bakhjulene.

– Spray på avfettingsvæske, la den virke fire-fem minutter, og spyl deretter godt med vann, forklarer han.

Påfyll av ulike væsker er en annen aktivitet man ofte kan ta seg av selv.

– Når du åpner panseret, ser du noen korker med ulike farger på, som sitter på væskebeholdere. Disse fargene er en henstilling fra produsent til publikum om det kun er dette man skal røre, advarer Engebretsen, som forteller at han har sett mange ivrige amatørreparatører som skrur bilen verre enn den var på forhånd.

Ta en testtur

En enkel måte å «kjenne» litt på bilen sin på, er å ta en testtur på noen mil. Vær oppmerksom på vibrasjoner og lyd. Lytt for eksempel etter ulyder i fjæringen/hjulopphenget når du kjører over dumper.

Brems også opp litt hardere enn vanlig, og kjenn om bilen drar til den ene eller andre siden. I så fall er det kanskje problemer med bremsekalipperne.

Rattet skal ikke vibrere ved innbremsing. Hvis det gjør det, kan det skyldes at bremseskivene er skjeve eller at det er slark i forstillingen.

Kjennes bilen «gyngete», er støtdemperne sannsynligvis slitt. Sjekk gjerne dette nærmere ved å trykke ned hjørnet på bilen – hvis demperne er i orden, skal bilen rette seg opp umiddelbart, uten gynging, når du slipper.

– Det er fint å forebygge større skader ved å oppdage slike problemer selv. Men å utrede problemene, og reparere, bør du overlate til fagfolk, råder Jan Ivar Engebretsen.

Dette kan du gjøre selv

bilpleie

BØKER: I tillegg til instruksjonsbok finnes det reparasjonshåndbøker som kan være nyttige hvis du er interessert i å mekke litt på bilen. (FOTO: Bertil Ericson / Scanpix)

* Servicehefte: Se bilens servicehefte for å finne ut hvilke intervaller som gjelder for bytte av deler.

* Batteri: Hold batteriet rent og pent. Ta bort irr og skitt med en stålbørste. Bruk gjerne elektronikkspray som motvirker irr. Sjekk at batteriet sitter godt fast.

* Belysning: De fleste pærer kan man bytte selv. Derimot skal man ikke gi seg i kast med xenon-lyspærer, på grunn av den høye spenningen og risikoen for skader.

* Vindusviskere: Byttes ved behov. Viskerne du kjøper på bensinstasjon, har ofte fem-seks medfølgende duppeditter til ulike typer viskerarmer. Sjekk at du fester viskerne med de riktige.

* Olje og oljefilter: Bruk gjerne heisen i en gjør-det-selv-hall, og følg anvisningene i instruksjonsboka. Lever brukt olje og filter på miljøstasjonen.

* Girolje: Kontroller oljenivå og etterfyll etter behov.

* Rustbeskyttelse: For at rustgarantien skal gjelde, skal bilen rustkontrolleres av autorisert verksted ifølge intervallene i serviceheftet. Vær nøye med å utbedre steinsprut eller lignende skader som verkstedet noterer ved rustkontrollen.

* Dørlås og hengsler: Se over og smør bilens låser og hengsler, i dører, panser og bakluke. Smør gjerne med høytrykksfett på sprayflaske, som leter seg inn i smutthullene og blir der. Ikke bruk rustløsende smøremiddel, som kan ta bort smørende fett.

* Tennplugg: Byttes ifølge angitt intervall, eller dersom den er defekt. Hvis avleiringen på pluggen er svart, kan bensin-/luftblandingen være for fet. Er den hvit, kan blandingen være for mager. En oljete plugg er som regel et tegn på motorslitasje.

* Bremsevæske: Kontroller nivået i bremsevæskebeholderen. Bremsevæsken skal byttes med jevne mellomrom, for eksempel annethvert år, og dette gjøres med fordel av verkstedet.

* Kjølevæske: Bruk anbefalt type væske. Husk at visse kjølevæsker ikke skal blandes med væsker fra andre produsenter.

* Manualer og tips: Bilens instruksjonsbok/servicehefte har ofte et gjør-det-selv-avsnitt med instruksjoner for enklere vedlikehold og ettersyn. Boka inneholder også tekniske spesifikasjoner, hvilke oljer og væsker som skal brukes, og hva som må gjøres av service og reparasjoner dersom bilens garantier skal gjelde.

Kilder: Div. reparasjons- og instruksjonsbøker, bilmekaniker Niclas Karlsson, NAF

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere