RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette rustne gjerdet langs Kongsveien i Oslo skal hindre at bilister, syklister eller fotgjengere havner utfor skrenten og ned på E18. (Se flere bilder ved å klikke i bildet)
Dette rustne gjerdet langs Kongsveien i Oslo skal hindre at bilister, syklister eller fotgjengere havner utfor skrenten og ned på E18. (Se flere bilder ved å klikke i bildet) Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

Dette gjerdet skal hindre biler fra å havne på E18

Rekkverket langs Kongsveien er rustent og falleferdig. – Livsfarlig, mener Arnulf Ingulstad.

EKEBERG: Kongsveien snor seg oppover den bratte Ekebergskråningen fra Gamlebyen mot Sjømannsskolen. Veien er bygget opp på fundamenter og på utsiden er det kort vei ned til den tungt trafikkerte E18 Mosseveien og rundkjøringene ved inn- og utkjøringen fra Vålerengatunnelen.

Gjerdet som skal sikre bilister, syklister og fotgjengere er i en begredelig stand. Flere steder er det påkjørt og kollisjonsskadd.

Dilettantisk

Stolpene som holder gjerdet oppe er flere steder brukket av eller rustet helt eller delvis bort. En plass er gjerdet reparert med treplater, mens det et annet sted er satt opp rester av et gammel byggegjerde som en midlertidig reparasjon.

– Kjører noen ut her går det på livet løs, sier nordstrandsmannen Arnulf Ingulstad som har jobbet et langt liv i Vegdirektoratet. Den siste tiden med nettopp rekkverk og gjerder langs veier.

Se flere bilder ved å klikke på hovedbildet over.

For fem-seks år forsøkte han å varsle fra om det rustne og falleferdige gjerdet, men ingen ting har skjedd.

Bymiljøetaten mener veien ikke er trafikkfarlig og avventer utbedring av gjerdet til bygging av fortau og sykkelvei, tidligst i 2015.

– Dette er dilettantiske reparasjoner, sier han og viser til små plater som er sveiset på, armeringsjern som skal hindre at gjerdet raser utfor skrenten.

– Rekkverket er så dårlig at det enkelte steder kan brytes ned for hånd. Hvis det kommer en bil her går den rett utfor, sier Ingulstad.

Kostbart

I sin tid i Vegdirektoratet forteller Ingulstad om strenge internasjonale krav og tester av gjerder og autovern.

Ingulstad reagerer på at det har blitt bygget nye veiesystemer nedenfor Kongsveien, uten at strekningen er tilstrekkelig sikret. – Jeg skal være den første til å si at dette er en kostbar historie, men de kan ikke bygge nye veier uten å sikre dem skikkelig, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere