RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette klager vi mest på


KLAGER: Bruktbilkjøp byr på mange feller. Det viser seg på klagestatistikken til Forbrukerrådet.
KLAGER: Bruktbilkjøp byr på mange feller. Det viser seg på klagestatistikken til Forbrukerrådet.
Bil, PC, husleie og mobiltelefoner er på klagetoppen

Bil topper med suveren margin til nummer to på klagestatistikken fra Forbrukerrådet. Det er særlig bruktbilkjøp av privatperson som volder problemer. En undersøkelse som Forbrukerrådet gjorde i fjor viste at kun to av tre brukte kontrakt da de kjøpte bil.

- Vi opplever at mange av problemene grunner i at kjøperne ofte vet for lite når de går til anskaffelse av bruktbil. Er du usikker, så krev en tilstandsrapport fra selgeren, og uansett få en skriftlig kontrakt som sier hva dere er blitt enige om, råder administrerende direktør i NAF Jan Johansen.

Dine rettigheter ved kjøp av bil fra privatperson

Les også: Slik unngår du marerittbilen

Her kan du laste ned kjøpekontrakt

Bolig øker

Forbrukerrådet registrerte totalt 110.500 henvendelser i 2008, en oppgang på nær 3.700 sammenlignet med 2007.

Særlig antall boligshenvendelser øker kraftig. I 2008 ble det registrert 3483 henvendelser om oppføring og oppussing av bolig, en økning på 24 prosent.

Klager på mobilen

Også mobiltelefonen byr på problemer. Tall fra Elektronikkbransjen viser at nordmenn kjøpte nær 2,3 millioner ny mobiltelefoner i fjor. Mobiltelefon også helt i toppen på Forbrukerrådets statistikk.

- De fleste som tar kontakt har spørsmål om reklamasjonsrettighetene. Forbrukerne er ofte uenige med selger om årsak til feil og mangler ved telefonen og hvem som skal bære ansvaret, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Klage på spareprodukter

Henvendelser som gjelder sparing og investering har også økt radikalt - fra 151 til 477 - noe som er godt over 200 prosent.

Etter Banklagenemndas vedtak 21. januar i år om strukturerte spareprodukter har det flommet inn med henvendelser til Forbrukerrådet. Det er registrert over 500 henvendelser via telefon og e-post. I tillegg er Forbrukerrådets ferdigskrevne klagebrev lastet ned over 1400 ganger fra forbrukerportalen.no.

- Mange forbrukere ønsker seg nå hjelp til å komme seg ut av disse produktene, sier Flesland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere