RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Døgnkontinuerlig drift på Haraldrud?

Hvis Norsk Gjenvinnings søknad om tillatelse til å drive døgnkontinuerlig drift på Haraldrud blir innvilget kan frakttrailere rulle inn på området til alle døgnets tider. Nå ligger søknaden ute til høring.

Haralrud: I forbindelse med sammenslåingen av Norsk Gjenvinnings returpapiranlegg fra Ulven med anlegget på Haraldrud i 2007, vil bedriften at det nye anlegget skal kunne operere 24 timer i døgnet. I forrige uke la Fylkesmannen Oslo og Akershus ut saken for høringsinnlegg, men uansett resultatet blir Norsk Gjenvinning på Haraldrud.
Støy
Per i dag har anlegget lov til å motta transport fra klokken 6- 22, men produksjonen kan foregå når som helst. Det de nå søker om er å tillatelse til å ha transport hele døgnet. Norsk Gjenvinning har tidligere hatt døgnkontinuerlig drift på midlertidig basis over 30 døgn, og da klaget mange av beboerne i området over støyproblemer.
Det nye anlegget har omfattende planer for å takle dette problemet.
Vi hadde mange naboklager, spesielt det at vi kjørte kverna lagde mye støy. Men den store forskjellen er at det nye anlegget kommer til å være helt innebygd og at støynivået derfor blir redusert kraftig, sier Espen Lange i Onyx Norway, eier av Norsk Gjenvinning.
Opprusting av anlegget for å takle en økning på 70 000 tonn avfall i året til 230 000 tonn skal skåne beboerne.
Støyen fra virksomheten skyldes selve avfallshåndteringen og trafikk til og fra anlegget. Den økte virksomheten ved det nye anlegget vil likevel totalt sett gi betydelig støyreduksjon for omgivelsene sett i forhold til dagens situasjon (...) Dette skyldes primært at vegger og tak i det nye anlegget vil dempe støyen, skriver Onyx Norway.
Skift i markedet
Hvis bedriften får tillatelsen betyr det imidlertid ikke at trailere vil kjøre hele tiden- Lange forsikrer om at normal drift vil fortsatt være konsentrert til dagen, men at markedsendringer krever at man har nattealternativet tilgjengelig.
Det har skjedd en utvikling de siste årene hvor Oslo har blitt en storby med tett trafikk og mange pågående prosjekter. Fordi det ikke er mulig for oss å frakte i disse periodene er det markedet og kundenes behov som tilsier denne utviklingen og vi må ha muligheten til å frakte om natten, sier Lange, men understreker at hvis søknaden blir avslått vil utbyggingen fortsatt skje.
Flere hindre
Det er ikke bare klager over støy som står i veien for Norsk Gjenvinnings planer. Kommunedelplanen for Økern setter høye krav til reguleringen av området, og målet er at området på Haraldrud skal bli mer attraktivt for andre typer bedrifter enn søppelsorteringsindustrien som dominerer i dag.
Norsk Gjenvinning har hatt problemer med dette tidligere så vi regner med at det kommer til å ha mye å si i forhold til en endelig avgjørelse, sier Elise Thorbjørnsen ved Fylkesmannens kontor.
Norsk Gjenvinning mener at forandringene med det nye anlegget er så omfattende at det bør tilfredsstille også disse planene.
De forandringene vi har lagt inn i planene våre er så dramatiske at vi håper at folk vil reagere positivt, sier Lange.
Da Lokalavisen Groruddalen gikk i trykken hadde ikke Bydelsutvalget i Bjerke tatt et standpunkt til saken.
Fra fredag 29. april er det åtte ukers høringsfrist. Innlegg sendes Fylkesmannen Oslo og Akershus.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere