RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Digitaliserer Vigelandsparken


Medieelevene Helene Hunding Harmens og Jeppe Fensholt i Vigelandsparken. FOTO: Erik Tangen
Medieelevene Helene Hunding Harmens og Jeppe Fensholt i Vigelandsparken. FOTO: Erik Tangen
Det var ikke bare turisthorder som løp rundt med kameraer om halsen i Vigelandsparken i går.

VIGELANDSPARKEN: Det gjorde også andre klasse på medier og kommunikasjonslinjen på Ullern videregående .

Hvorfor? For å teste ut et helt nytt undervisningsopplegg, tilpasset deres "digitale hverdag".

I løpet av gårsdagen utarbeidet elevene en digital historiefortelling med utgangspunkt i Gustav Vigelands skulpturkunst.

Elever på hjemmebane

Vi starter på skrætsj: en digital historiefortelling er en kort "film" produsert av den som selv forteller, i dette tilfellet andreklassingene fra Ullern.

Fortellingen bæres frem av egne fotografier, tekster, videoinnspillinger og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

Høgskolestudentene Alexandra Lindvik og Gro Kirkeby, som har utarbeidet undervisningsopplegget i forbindelse med en bachelorgrad i nettopp Medier og kommunikasjon, tror dette vil engasjere elevene fordi det treffer dem på hjemmebane.

- Vi ønsker også å gi lærerne en interessant, tverrfaglig og aktiv måte å imøtekomme kravene i kunnskapsløftet på, sier Lindvik og Kirkeby.

Bruk av digitale verktøy er nemlig en av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet, opplyser de to studentene.

- Vi håper å aktivisere ungdommene og gi elevene muligheten til å oppleve Gustav Vigelands kunst på en ny måte.

Personfaglig undervisning

Etter en omvisning i Vigelandmuseet gikk elevene rundt i parken for å filme og knipse bilder til sine respektive fortellinger.

Vi fikk huket tak i to engasjerte elever, som var fulle av lovord om undervisningsopplegget.

- Det er en veldig åpen presentasjonsform, hvor du får koblet det faglige og det personlige, sier Jeppe Fensholt.

Han treffer godt. Høgskolen i Oslo beskriver digital historiefortelling som "personfaglig" - faglige temaer med utgangspunkt i et personlig engasjement.

- Det er en veldig åpen og mer kreativ tilnærming til det faglige. Vi kan bruke alle de digitale verktøyene, som fører til at presentasjonene kan spille på flere sanser - det er ikke den typiske powerpointpresentasjonen akkurat, supplerer Helene Hunding Harmens.

Med Vigeland på laget

Undervisningsopplegget er et ledd i prosjektet "Ikke få noen ideer- En digital historiefortelling gjennom Vigelandsparken", som er initiert av Vigeland-museet og Frognerparkens Venner i samarbeid med de to høgskolestudentene.

- Både vi på museet og Frognerparkens Venner har savnet et formidlingsopplegg knyttet til Vigelandsparken som fenger barn og ungdom, sier konservator Guri Skuggen, som viste medieelevene rundt på museet i går morges.

- Det blir kjempespennende å se elevenes presentasjoner - vi håper jo å få publisert de digitale historiefortellingene på våre hjemmesider, slik at de også kan fungere som inspirasjon for andre elever, legger Skuggen til.

Alexandra Lindvik og Gro Kirkebys ambisjon er at at undervisningstilbudet skal være tilgjengelig for alle landets skoler fra høsten 2009.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere