RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Drikker sprit og yter mer

Du får inntil 50 flere hestekrefter i en Saab 9-5 turbo ved å tanke etanol (E85) framfor bensin. Miljøvennlig er det også, men økonomisk er ikke E85-bilene vinnere. Iallfall ikke ennå.

Miljøorganisasjonene vil ha oss til å kjøre mer miljøvennlig. Helst skal vi kjøre på biodrivstoff.

Vi går for bioetanol, sier Bellonas Frederic Hauge.

Det som må gjøres, er å bytte ut fossilt drivstoff med CO2-nøytralt biodrivstoff, sier Einar Håndlykken, daglig leder i miljøstiftelsen ZERO. ZERO har derfor foreslått at det gis en avgiftslette på 10.000 kroner for nye alle personbiler som kan kjøre på minst 85 prosent biodrivstoff.

Svenskene foran

Svenske myndigheter har lagt opp et omfattende fordelsprogram for dem som velger bio- eller nullutslippsbiler. Derfor ruller allerede 50.000 biler som kan kjøres på biodrivstoff i Sverige.

I Norge snakker vi foreløpig om et beskjedent antall. Det skyldes naturligvis at Statoil på Storo i Oslo har landets eneste bioetanolpumpe (E85 = 85 prosent etanol blandet med 15 prosent bensin). Alle sitter på gjerdet i påvente av hva myndighetene vil foreta seg.

Dernest begrenses bilutvalget til dem som vil tanke bioetanol seg til Ford Focus og Volvo S40/V50 som leveres med samme motor, mens Saab har konvertert to turbomotorer i 9-5 til E85-drift.

Økt effekt

Saab skryter hemningsløst av ekstrakreftene som følger med på kjøpet hvis du velger E85-modellene: 30 hk i varianten med 150 hk og 25 hk i bilen med 185 opprinnelige hestekrefter. Ford og Volvo derimot har valgt å ligge lavt i terrenget og sier intet om effektøkning.

Regnestykket til forbrukeren har nok et element: Pris.

* Volvo forlanger 5000 kroner ekstra for å etanoltilpasse S40/V50 med 1,8/125 hk motor. De vil vurdere prispåslaget i forbindelse med statsbudsjettet.

* Ford skal ha 6500 kroner for samme jobben på Focus med samme motor som Volvo benytter.

* Saab tar 8000 kroner ekstra for 9-5 BioPower.

Etter 1300 kilometer bak rattet i Ford Focus, og med bensin på tanken rullet vi inn på NAFs testestasjon mens Jörg Tantow klargjorde måleinstrumentene. Forden skulle i utgangspunktet yte 92 kW (125 hk), men NAF klarte ikke å få ut mer enn 88,8 kW (120 hk). Det er likevel innenfor akseptable avviksgrenser.

Økt forbruk

Så tømte vi tanken for bensin og fylte opp med E85. Etter et par dager og ytterligere noen hundre kilometer viste de samme måleinstrumentene plutselig 95,8 kW (130 hk) og 4,3 Nm høyere dreiemoment! En kraftøkning på 10 hk bare ved å bytte drivstoff.

Men forbruket økte også, og det med hele 23 prosent fra 0,73 liter/mil i gjennomsnitt med bensin til 0,90 liter/mil med E85. Til gjengjeld koster bensinen 20 prosent mer enn etanol (E85: 8,59 kroner, bensinpris: 10,34 kroner, sjekket 25. september).

Så over til Saabs turbomotor som virkelig kvikner til når den får etanol i systemet. NAFs teststasjon målte Saaben med bensin på tanken til hele 120 kW (163 hk), mens det i vognkortet står oppgitt 110 kW (150 hk). Så bar det til Storo for å tanke. Effektøkningen var merkbar, og etter en langtur med etanol på tanken rullet vi på ny inn hos NAF. Denne gang viste måleinstrumentet hele 146,9 kW (200 hk) en effektøkning på solide 37 hk. Det er 50 hk mer enn bilen er offisielt oppgitt med! Men også i Saaben økte forbruket, nå med 32 prosent fra 0,82 til 1,08 liter/mil.

Spar 48.000 kroner

Effektøkningen er derimot gratis i forhold til norsk avgiftspolitikk. Det er effekt oppgitt i vognkortet som avgjør bilavgiften, og her oppgis effekt med bensin på tanken. De 50 ekstra hestekreftene vi målte oss fram til ville i en bensinbil vært skattlagt med 48.429 kroner. I en E85-Saab er gevinsten helt skattefri, og det har selvsagt fordeler.

Konklusjonen er likevel at det i dag ikke lønner seg ut fra drivstofføkonomiske betraktninger å kjøpe noen av de tre E85-bilene, mens man i Saab ikke kan se bort fra den skattefrie effektøkningen verdsatt til nesten 50.000 kroner.

FAKTA:

* Biler som går på biodrivstoff regnes som ekstra miljøvennlige fordi CO2-utslippet inngår i naturens kretsløp. For begge bilenes vedkommende ligger utslippet av skadelig CO2 på 30 35 gram/km. Dette er under en tredel av de mest sparsomme hybridbilene.

* Drivstoffkostnad per mil for Ford Focus bensin/E85 (testet): 7,55 kroner/7,73 kroner. Regnestykket går ikke opp.

* Drivstoffkostnad per mil for Saab 9-5 bensin/E85 (testet): 8,48 kroner/9,27 kroner. Regnestykket går heller ikke opp.

* Pris bensin/E85: 10,34 kroner/8,59 kroner per 25/9 på Statoil på Storo.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere