RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gry og Eva fotografert under utdelingen av Red dot design award.
Gry og Eva fotografert under utdelingen av Red dot design award. Foto: Foto: Privat

Droppet økonomi og satser på design

Eva var revisor, Gry direktør i samme store selskap. Nå har de sluttet og er i gang med å realisere sin egen ide.

ULVEN: Eva Aunemo tar hver dag turen fra Hellerud der hun bor til Ulvenveien 90 der kontorene til Onmii ligger. Der møter hun Gry Wigre som ikke lenger er direktør i et stort økonomiselskap, men derimot bruker all sin tid og energi sammen med Eva for å bygge opp deres unike smykkehengere til å bli en global merkevare.

– Det er allerede 150 butikker rundt om i Norge som selger Onmii smykkehengere. Vi opplever stor begeistring for det nye produktet vårt.
Dette gjør oss også trygge og ivrige på å satse i andre markeder. Kvinnerer som kvinner flest; vi pynter oss og trenger gode løsninger for organisering og oppbevaring av hverdagssmykker, forklarer damene entusiastisk.

Søker det geniale

– Smykkemoten forandrer seg, og halsgropsmykket har blitt erstattet med store, designede kreasjoner som ikke passer i et klassisk smykkeskrin, forklarer de. Deres konsept er å utvikle, designe og produsere geniale produkter for organisering og oppbevaring av smykker og tilbehør.

– Samarbeid med designere i verdensklasse gjør at vi kan utvikle nye produkter under samme Onmii-brand, forteller de.

Som økonomer har de hjulpet mange gründere til å komme i gang med sine ideer. Nå har de fulgt drømmen og jobber med det de selv brenner for og synes er moro.

Og det går veldig bra. De har opplevd å få pris her i Norge, og nå etablere de seg i USA.

Stort skritt ut i verden

–Satsningen innebærer et stort skritt for Onmii, og ambisjonen er nå å fortsette og utnytte lukrative internasjonale ekspansjonsmuligheter. Det amerikanske markedet har et stort potensial for Onmii, og er et naturlig skritt i oppbyggingen av en global merkevare. USA har en befolkning som er mer enn 60 ganger så stor som den norske, og en handel som er cirka ti ganger større enn Storbritannias. I tillegg til dette er amerikanerne virkelig ”sultne” på nyheter, sier damene.

– Det er ikke den samme holdningen til nyheter der som i Norge, sier Gry Wigre, daglig leder i Onmii.

– Vi nordmenn bruker mye lenger tid på å akseptere nytt design og nye produkter. Det sies at de der borte ikke har hørt om Janteloven og ønsker nye innovative produkter velkommen. Det er få trender som starter i Norge.

– Men det er vel slik at trender må starte et annet sted for at nordmenn skal akseptere det fullt ut. Vi har ikke tid til å vente på denne ”modningstiden” alle erfarne produkt produsenter snakker om, sier Wigre.

– Vi er optimister og entusiaster, og ønsker at hverdagen skal fylles med store begivenheter. Vente får noen andre gjøre, avslutter de to optimistiske damene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere