RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DS3 er ikke en retro


Citroën DS3 er den første modellen i den nye DS-serien.
Citroën DS3 er den første modellen i den nye DS-serien. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen
Var du i sin tid fasinert av Citroëns DS (padda), blir du skuffet om du tror den nye DS3 er en retro av denne. Det eneste felles de to DS-modellene har, er nemlig at de hadde og har en mengde fikse og fine detaljer.

På Oslos veier: Mens mange bilkonstruktører har forsøkt å finne igjen gamle detaljer og lage moderne biler etter retro-prinsippet, har Citroën laget en helt ny bil av sin DS. Og det har de virkelig klart.

Mens den gamle var stor, er den nye liten. Padda var duvende, DS3 er kompakt og «fast i fisken».

Detaljer

Som sagt - det er bare rikholdige lister av detaljer som gir de to modellene noe til felles.

Det er vel ikke å ta i for hardt om vi sier at DS3 har linjer som fanger oppmerksomhet . Den lille haifinnen bak dørene er en artig detalj foran det buede baksetevinduet. Hekkspoileren er en morsom liten vipp bakerst på taket.

Og de satelitt-liknende utvendige speilene legger seg pent inn når du trykker på låseknappen på nøkkelen.

Men det som kanskje vekker mest oppmerksomhet, er fargene - særlig de skarpeste. For hva sier du til en rød bil med hvitt eller svart tak? Blå med svart eller hvitt tak? Eller knall gul med hvitt eller svart tak?

Ja, også mønstret tak kan du få. 38 forskjellige varianter i karosseri og tak å velge mellom.

Og skulle du glemme hvilken farge det er på bilen din, har nøkkelen en rund skive med tilsvarende farge som karoseriet.

Krype inn

Jeg liker best å sitte ved rattet når jeg kjører bil. Og de som skal entre forsetene har en lett oppgave. Riktignok setter du deg lavt ned, men det går greit for kroppen finner seg raskt til rette i gode seter.

Men i og med bilen er registrert for mer enn to, må nødvendigvis noen også sitte bak. Og da kan problemet melde seg.

Det er nemlig bare to dører på denne bilen. Mange små er tilsvarende utstyrt. Men skal du inn bak, bør man altså verken være stor eller stiv eller være redd for å ikke komme lett ut ved et eventuelt uhell.

Nok om det. Bakluken gir i alle fall grei adkomst til bagasjerommet som ikke kan betegnes som stort, men rikelig i forhold til bilens størrelse.

Vel inni

Så begynner morroa. Har du kjørt en nyere Citroën før, er det mye å kjenne igjen av utstyr. Men Citroën-konstruktørene har i denne modellen klart å smelte detaljene så fint sammen.

Ikke unødvendig fiksfakseri, men en flott enhet hvor du stadig oppdager noe nytt. Og i setene sitter du virkelig godt, og føler fort at i denne bilen kan du kjøre langt og lenge.

Utstyr og kjøreglede

Bilen har selvfølgelig blitt testet sikkerhetsmessig, og den har oppnådd de maksimale fem stjernene. ABS, EBD og ESP hjelper i vanskelige situasjoner. Og nå til dags skal man jo helst kunne kople til all verdens spillere og medier.

Her er det muligheter av alle slag. Er du av de som må ha musikk på ferden, kommer den ut i klare toner eller de er høye eller lave.

Uansett hvilken modelltype du velger, får du en god kjøreopplevelse. Bilen henger som en klegg på veien samtidig som den gir en behagelig kjøring.

Motorvalg er det nok av enten du nå foretrekker bensin eller diesel. Uansett stor eller liten - du er ikke sist ut av signalregulerte lyskryss. Vi har kjørt både den «normale» 90 HK dieselmotoren og den svært så spreke 150-hester"n - den siste i sportsversjon.

Priser

Det heter at alt har sin pris. Og det har selvfølgelig også Citroën DS3.

Den aller rimeligste kan du få fra drøye 190.000 kroner. Så fortsetter det oppover avhengig av utstyr og motor til du når toppmodellen DS3 THP 150 DSport litt over 100.000 kroner dyrere.

Ny serie

DS-symbolet som man finner igjen flere steder på og i bilen er det bare å merke seg.

3-er"n er den første, og om ikke så alt for lenge kan vi stifte bekjentskap med DS4.

For entusiaster

Er du av de som virkelig vil vise at du er Citroën DS-eier, kan du før du forlater forhandleren i din nye bil, få med deg belte, klokke, mansjettknapper og nøkkelring med DS-logoen.

God tur!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere