RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du blir sexy av å spise sjømat


Per Olav Fjeldberg med ansatte i delikatesseforretningen Fjeldberg fisk og vilt, i Bygdøy Allè.
Per Olav Fjeldberg med ansatte i delikatesseforretningen Fjeldberg fisk og vilt, i Bygdøy Allè.
Likevel er ikke fiskebutikker akkurat en bransje i vekst.

Fiskebutikken i Briskebyveien er blitt kaffeforretning, den i Frogner veien champagne-bar. Byens fiskeutbud blir stadig magrere.

Enda det er marked for mange flere spesialforretninger for fisk, blir det stadig færre, sier fiskeforhandler gjennom tredve år, Tor Schancke.

Han har solgt fisk i Bogstadveien siden 1978, og er overbevist om at nordmenn generelt, og folk i bydel Frogner generelt spiser masse fisk.

Hva er grunnen til at fiskebutikker legges ned?

Vi hadde en butikk i Frognerveien 2. Da huseieren tredoblet prisene èn gang, også tredoblet dem engang til, da ble det litt for mye for oss, sier han.

Lokalane ble overtatt av utestedet Champagneria.

Faste kunder

Det er grenser for hvor høyt påslag makrell kan ha, sier han.

Men fastholder at vi er villige til å betale for ordenlige råvarer.

Fiskehandler gjennom to og et halvt år, men i butikk med 36 år på baken, Friedrich Cappelen bak fiskediksken i OPerapassasjen, er ikke like positiv på bransjens vegne:

Det er vanskelig å drive spesialforretning i Oslo. Bare se på slakterne, det er bare den på Torshov igjen, sier han. (Kokken og slakteren på Adamstuen er blitt Baker Hansen. red.anmerk.)

Men vi har kunder av alle slag, fra han som skal ha èn sild, til han som skal ha ti hummer, sier Cappelen.

Sjømatforretning

Veteran i fiskedisk-gamet Per Olav Fjeldberg, i Fjeldberg Fisk og Vilt, Bygdøy AllÈ har spesialforretning i blodet.

Kan vi ane fiskebutikkens sakte død?

Ja, fiskebutikken er på vei ut, det er noe litt 1950 over det, men sjømatforretningen derimot, den er det kjempepotensiale for, sier han.

Det handler nettopp om å henge med i tiden på trender og hva som skjer i markedet ellers. Før var det torsk og sei, nå er det havabbor, shashimi, sushi, tunfisk.

Folk liker å spise fisk, man blir sexy av å spise sjømat, bemerker fisk og vilt-generalen.

Det handler om engajsement. Sånn er det for alle butikker. Du må ha pasjon for det du driver med. Da går det, sier Fjeldberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere