Gå til sidens hovedinnhold

Du fyller «tanken» i garasjen din

Den tid da det var en selvfølge at du måtte innom en bensinstasjon en gang i blant, er forbi. Nå kan du «tanke» i garasjen.

OSLO: Forutsetningen er selvfølgelig at du har en elektrisk bil - og at du har en stikkontakt med 16 ampers sikring tilgjengelig.

I våres kjørte vi Mitsubishi-utgaven av elektrisk og fant oss raskt tilrette. Nå har det vært en runde med Citröen C-Zero. To nesten identiske biler, men likevel med sine forskjeller. Og ikke minst var prøvekjøringstiden forskjellig.

Den første i den varme årstiden, den andre da gradestokken viste nærmere null - eller under.

Tre merker

Mitsubishi, Citroën og Peugeot er gode «samarbeids-partnere», og har laget sine elektriske biler på samme lest. Men det er forskjeller. Blant annet har de funnet forskjelløige løsninger på gearet - og ladingen.

Vår/vinter

Som sagt så har vi kjørt Mitsu-bishi og Citroën på to forskjellige årstider - den ene i den varme delen av året og den andre i den «hvite» årstiden.

Og det var det stor forskjell på. Først da vi kjørte Citroënen nå i november, forsto vi hvor mye energi som går med til oppvarming av kupeen, air-condition, bakrute-istiner, radio - ja, alt som krever strøm. Fore når importørene sier at bilen på «full tank» kan gå inntil 15 mil, gjelder nok det i sommerhalvåret.

Selve kjørestilen har selvfølgelig mye å si når det gjelder elektrisk bil eller den tradisjonelle bensin- eller diesel-drevne. Tung fot på gasspedalen og mye akselerering/bremsing tar drivstoff så det holder.

Men de elektrisk drevne krever at du tåler litt kaldere kupé og mer fokus på elektrisk forbruk.

Garasjelading

Men det som er praktisk, er at du kan «fylle tanken» eller lade hjemme i garasjen. Du må bare passe på at du er hjemme- eller ved en offentlig P-plass med lademulighet eller passe på når du er på kjøpesenteret med garasjehus. For uansett hvor mye du skal kjøre , er det smart å lade hver gang du har anledning. Plutselig blir kjøreturen litt lenger enn beregnet. Og når det ikke er mer strøm på batteriene - ja, da er det stopp.

Riktignok kan man sikre seg med ladeforsikring - d.v.s. at du får hjelp til å komme deg til en lademulighet, men dumt nok når du egentlig har et annet mål.

Bybil

Som man forstår, og mange har skrevet før meg - foreløpig er de elektriske bilene typiske bybiler. Du reiser ikke på lang bilferie med elektrisk bil. Da bør Hvaler eller Tjøme være det maksimale målet. Men til bybruk snakker vi om et veldig godt alternativ. Lett å parkere på grunn av størrelsen, gratis på offentlige P-plasser, mange gratis ladestasjoner, mulighet til å kjøre i kollektivfelt, ingen bompenger, og minimale utgifter til staten. Men du må altså passe på at du jevnlig kan lade.

Prisen

Og når det gjelder prisen - ja, da har du i alle fall nå rik anledning til å prute med forhandleren. Tre nesten like biler i overkant av 200.000 kroner. Men du må velge hvilken forhandler du skal ha et kundeforhold til. Det er ikke bare kjøpeprisen som gjelder.

Men uansett - de tre nesten like bilene gir deg et A til Å-alternativ som er godt for de som har rik anledning til å lade ofte.

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk