*Nettavisen* Nyheter.

Du må betale for nye trikker og t-banelinjer

Nye trikker og nye t-banelinjer vil bli dyrt for Ruter. Foto: Berit Roald

«Betydelige utfordringer», skriver gjenvalgt styreleder i Ruter om selskapets framtid.

04.05.15 15:15

OSLO: Nylig ble styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen gjenvalgt som styreleder for selskapet.

I den forbindelse skisserer han en rekke utfordringer for kollektivtransporten i Oslo og Akershus i åra som kommer.

Blant annet er han bekymret over at det tar alt for lang tid før nødvendig oppgradering og utvidelse skjer.

- De betydelige investeringene i kollektivtrafikken som det legges opp til skaper ikke bare utfordringer knyttet til hvordan beløpene skal skaffes til veie, men også selve tempoet i planleggings- og beslutningsfasen, skriver han i en pressemelding Ruter har sendt ut mandag.

Les også: Dette trenger Ruter 30 milliarder kroner til

Ny trikker og nye t-banelinjer
Karlsen peker også på at det er vanskelig å få oversikt over pengebruken i kollektivtrafikken, og at man nå står foran store investeringer for «neste generasjonsløsninger», blant annet ved kjøp av nye trikker og bygging av nye t-banelinjer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bernt Stilluf Karlsen. Foto: Bendiksby, Terje

Investeringene skaper hodebry for kollektiv-giganten, som frykter det blir mindre penger å rutte med i åra som kommer.

- Veksten i kollektivtrafikken har vært mulig ved en løpende tilbudsforbedring, som er finansiert ved økte tilskudd fra eierne og økonomiske midler fra Oslopakke 3. Det er grunn til å regne med at tilsvarende vekst i tilskuddene fra eierne ikke blir mulig de nærmeste årene, skriver Karlsen i pressemeldingen.

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Brukerne får regningen
Og dermed må regningen sendes til brukerne av kollektivtransporten.

- Brukerne av kollektivtrafikken vil måtte belage seg på å betale mer, skriver Karlsen, og påpeker at finansieringen i fremtiden også må hentes fra en rekke andre kilder.

Han etterlyser økte tilskudd fra både stat og kommune, og mener det er preserende med en betydelig effektivisering i alle ledd av kollektivtrafikken.

Les også: Vil ta milliarder fra vei til kollektivtransport

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.