RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Du må betale for nye trikker og t-banelinjer

Nye trikker og nye t-banelinjer vil bli dyrt for Ruter.
Nye trikker og nye t-banelinjer vil bli dyrt for Ruter. Foto: Berit Roald
Sist oppdatert:
«Betydelige utfordringer», skriver gjenvalgt styreleder i Ruter om selskapets framtid.

OSLO: Nylig ble styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen gjenvalgt som styreleder for selskapet.

I den forbindelse skisserer han en rekke utfordringer for kollektivtransporten i Oslo og Akershus i åra som kommer.

Blant annet er han bekymret over at det tar alt for lang tid før nødvendig oppgradering og utvidelse skjer.

- De betydelige investeringene i kollektivtrafikken som det legges opp til skaper ikke bare utfordringer knyttet til hvordan beløpene skal skaffes til veie, men også selve tempoet i planleggings- og beslutningsfasen, skriver han i en pressemelding Ruter har sendt ut mandag. 

Les også: Dette trenger Ruter 30 milliarder kroner til

Ny trikker og nye t-banelinjer
Karlsen peker også på at det er vanskelig å få oversikt over pengebruken i kollektivtrafikken, og at man nå står foran store investeringer for «neste generasjonsløsninger», blant annet ved kjøp av nye trikker og bygging av nye t-banelinjer.

Bernt Stilluf Karlsen.

Investeringene skaper hodebry for kollektiv-giganten, som frykter det blir mindre penger å rutte med i åra som kommer.

- Veksten i kollektivtrafikken har vært mulig ved en løpende tilbudsforbedring, som er finansiert ved økte tilskudd fra eierne og økonomiske midler fra Oslopakke 3. Det er grunn til å regne med at tilsvarende vekst i tilskuddene fra eierne ikke blir mulig de nærmeste årene, skriver Karlsen i pressemeldingen.

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Brukerne får regningen
Og dermed må regningen sendes til brukerne av kollektivtransporten.

- Brukerne av kollektivtrafikken vil måtte belage seg på å betale mer, skriver Karlsen, og påpeker at finansieringen i fremtiden også må hentes fra en rekke andre kilder.

Han etterlyser økte tilskudd fra både stat og kommune, og mener det er preserende med en betydelig effektivisering i alle ledd av kollektivtrafikken.

Les også: Vil ta milliarder fra vei til kollektivtransport

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere