*Nettavisen* Nyheter.

Edvard Munchs «St. Hanskveld» og utsikten fra Ekeberg

St. Hanskveld av Edvard Munch. (Kopirett: Munchmuseet.) Vålerenga kirke synes godt i det fjerne. Bålet synes Munch å ha plassert der P. Chr. Asbjørnsen i «Ekebergkongen» forteller at det var en staselig bygning hvor det er sommerdans og forfriskningslokale for de «unge herskaper» som i de første sommernetter drar ut «for å høre gjøken».

Forfatteren Espen Haavardsholm har skrevet en roman med tittelen «Besøk på Ekely», veldig spennende. Den handler om samarbeidet mellom Edvard Munch og en av hans modeller.

Klikk på bildet for å forstørre.

Studinen som kom til Munch for å stå modell for ham. Det var hun som var med til Ekeberg. Amatørfoto.

Klikk på bildet for å forstørre.

Selvportrett av Edvard Munch. Foto: Munchmuseet

Modellen er i boken kalt «Doffy». Romanen er ikke bare fri fantasi fordi Haavardsholm hadde et nært kjennskap til Doffy.

Jeg har plukket ut litt hva han har skrevet i forbindelse med bildet St. Hanskveld som viser utsikten fra Ekeberg, ved Valhallveien:

Avtale om tur neste søndag

– Du er en det går an å snakke med, du, Doffy, som Munch kalte modellen.

– Synes du?

– Ja, det gjør jeg. Det er en sjelden gave for en mann i min høye alder, å finne en ung kvinne som det ikke bare går an å arbeide sammen med, men også å føre en opplyst samtale med. Neste gang skal jeg ta deg med på biltur.

– Hvor hen da?

– Vent og se. Neste søndag klokken tolv, skal vi si det?

– Det går bra. Turklær, da, kanskje?

– Ta heller en sommerkjole, noe helt enkelt.

Turen går til Ekeberg

– Jeg tror vi skal opp til Ola Narr en tur. Det er så fint utsyn over Oslo derfra.

– Det skal bli, herr kunstmaler, svarer drosjesjåføren.

– Er det til bry for Dem å kjøre oss opp til Ekebergåsen isteden?

– Nei da, slett ikke.

– De vil kanskje sette oss av øverst i Valhallveien og plukke oss opp igjen om et par timers tid?

Sjåføren kopler ned til et lavere gir og begir seg oppover langs bratthenget mot Ekeberg, med brummende knottmotor, det er jo under krigen, i 1943.

Midt i den øverste svingen setter han dem av. Den gamle mesteren rigger seg til med skisseblokk og fargestifter, på en fjellknatt litt bortenfor veisvingen, på et sted der det en fint utsyn.

– Hvordan vil De ha meg? spør Doffy.

– Bare sett Dem der i gresset ute ved kanten. Ser De Oslo Gravlund der nede? Min nerveplagede søster Laura, hun endte med å bli innlagt i bygningen ved siden av, Oslo Hospital. På mange måter var jeg som henne.

For et halvt århundre siden opplevde jeg noe her som jeg siden laget et bilde av.

– Hvilket bilde er det?

– Det er det med skriket, jeg fikk ideen her.


Bilde fra omtrent der Munch og hans modell befant seg en junidag i 1942. Utsikten er ikke så god lenger for det er kommet opp meget krattskog. Foto: Gunnar Pedersen

Et Munch-bilde blir til

Han arbeidet et par minutter. Så spør hen:

– Ville sommerkjolen Deres bli ødelagt, hvis De forsøkte å legge Dem ned?

Resultatet: Munch laget bildet som han kalte St. Hanskveld.

«Doffy»

En gang på våren 1942 ringte en ung kvinne på døren hos Munch og tilbød seg å stå modell for ham. Hun studerte jus og ville spe på budsjettet ved å stå modell.

Frem til hun tok sin juridikum våren 1943, var hun stadig ute på Ekely som modell, men også som samtalepartner, det var noe sterkt og friskt ved denne studinen og det ble et lykkelig samarbeide dem imellom.


Kilder:
«St. Hanskveld» malt av Edvard Munch. Kopirett: Munchmuseet.
«Besøk på Ekely» av Espen Haavardsholm.
«Edvard Munch og hans modeller 1912 – 1943» utgitt av Munch-museet i 1988.
«Ekebergkongen» av P. Chr. Asbjørnsen.

LES FLERE «AKTUELL HISTORIE»:

Himmelske Ekeberg i flere av Edvard Munchs bilder

Edvard Munchs «Skrik»

P. Chr. Asbjørnsen var sterkt knyttet til vår bydel både som ungdom og som eldre

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.